Nye P45 FireFightere fra Hydrolift til Saudi-Arabia
Red Sea er et nytt luksuriøs turistmål langs vestkysten av Saudi-Arabia. Hydrolift har fått i oppdrag å bygge to P45 FireFightere til destinasjonen, basert på P42-plattformen som blant annet benyttes av Redningsselskapet.
I løpet av de siste årene har Hydrolift utvidet sitt fokus fra eksklusive fritidsbåter til å inkludere fartøyer for det profesjonelle markedet. Denne satsingen, blant annet formet gjennom et omfattende samarbeid med Redningsselskapet, har allerede resultert i flere hurtiggående redningsskøyter. Ved hjelp av en modulær plattform kan Hydrolift-verftet tilpasse båter og fartøyer for profesjonelle bruksområder, med særlig vekt på områder som redning, brann, politi og militære operasjoner.
Strategien bærer
frukter
Nå har Red Sea Global (RSG), som hevder å være en av verdens mest visjonære utviklere, eid av Public Investment Fund (PIF), bestilt to brannbåter til den luksuriøse turistdestinasjon langs vestkysten av Saudi-Arabia. Fartøyene er designet for bruk i tilknytning til en sjøflyhavn, med det primære målet å garantere sikkerhet gjennom rask utrykning i et område på 28 000 kvadratkilometer og med 90 uberørte øyer og strender, heter det i en pressemelding.
Videreutvikling av P42
De to brannbåtene fra Hydrolift P45-plattformen, videreutviklet fra velkjente P42, vil ha topp moderne navigasjonsutstyr og tilbehør, inkludert VHF, doble kartplottere, radar og et termisk bildebehandlingskamera ombord. Fartøyene er utstyrt med et trådløst intercomsystem som integrerer radiokommunikasjon for alt personell.
P45 FireFighter er utstyrt med to vannkanoner med kapasiteter på henholdsvis 10 000 og 3 000 liter per minutt, sammen med en skumtank for injeksjon i begge kanonene samt en betydelig rigg for tørrkjemikalier. For å sikre stabilitet under oppdrag er Dynamic Positioning (DP)-teknologi fra Kongsberg Maritime integrert.
"Vi er begeistret"
For å forbedre manøvrerbarheten ved utrykning på nødanrop gjør tilpassede interceptorer jobben i utfordrende farvann. Videre gjør et lavt fribord akterut det enklere å utføre sjøredninger under skarpe oppdrag.
Produksjonen startet i Fredrikstad i desember i fjor og første levering er vinter 2024.
-Vi er begeistret for at Hydrolift og Eker Group har blitt valgt som leverandører for dette prestisjetunge oppdraget, sier Bård Eker.
-Team Ekers er klar til å produsere topp moderne brannfartøyer som ikke bare styrker brannbeskyttelsen, men også vil tiltrekke oppmerksomhet ved denne spennende nye destinasjonen, sier Hydrolifts Bård Eker i pressemeldingen.