Fransk båtbransje skriker etter folk
Båtbyggerne i Frankrike trenger mer enn 1000 nye arbeidere for å levere nok båter i nærmeste fremtid.
Salon Nautic, Paris
På båtutstillingen i Paris i desember 2017 kunne man se plakater med stillingsutlysninger. Katamaranprodusenten Lagoon hadde hengt opp en plakat som annonserte etter mer enn 500 nye medarbeidere.
–Fransk båtbransje trenger umiddelbart mer enn 1000 nye arbeidere. Vi sliter med å få tak i så mange folk her i Frankrike, og ser nå til land i Øst-Europa for å fylle opp de ledige stillingene, sier Louis Noël Viviès i Rivacom, som arbeider med PR for den franske båtbransjen.
Charter
Økt etterspørsel i markedet, kombinert med stort behov for å erstatte ødelagte charterbåter i Karibia etter høstens kraftige orkaner, forklarer behovet for å bemanne opp i båtbransjen. Det er anslått at orkanene Irma og Maria ødela mer enn 60.000 båter i USA i høst, og deler av charterflåten i Karibia ble fullstendig knust.
Les også: Orkan ødela 63.000 båter
Katamaranmarkedet har vært i sterk vekst i flere år, og det er særlig produsentene av slik båter som nå har et skrikende behov for folk. Men også de tradisjonelle seilbåter og motorbåter er det nå så stor etterspørsel etter at kundene må finne seg i å stille seg i kø. Den norske Beneteau-importøren Giramar sliter nå med å få tak i båter for levering i 2018, og har solgt enkelte større modeller med levering i 2019.
Les også: Tror på dobling av seilbåtsalget
Fritidsbåtbransjen er blitt stor industri i Frankrike. Ifølge det franske båtbransjeforbundet sysselsetter næringen over 40.000 mennesker i landet fordelt på 5319 bedrifter. De estimerer at den samlede omsetningen er godt over 40 milliarder kroner.
Av dette utgjør båtproduksjonen drøye åtte milliarder kroner (832 millioner euro) fordelt på 41.745 båter, ifølge bransjeforbundet.
Les også: Franske båtbyggere skåler for Norge
Les om norske bransjetoppers forventninger til 2018:
Askeladden gir gass inn i nytt år