Båtbransjen 2019
Lite rabatter å gi på båter
For norske båtforhandlere ligger driftsmarginen i snitt på 3,6 prosent. –Det er ikke rom for særlig mye rabatter, sier bransjeveteran Per Alvern i Bergen Marine.
Bergen Marine er Norges er blant Norges største båtforhandlere (og aller størst når også bobilsalget regnes med).
Les også: Bergen topper båtsalget i Norge (for abonnenter)
Bergen Marine er en Mercury-forhandler og selger mest båter fra QuickSilver og Uttern, det vil si båter i størrelsen fem til ni meter. QuickSilver har populære styrehus-modeller, mens Uttern byr på praktiske skjærgårdsjeeper og daycruisere. Bergensbedriften selger også Hydrolift, Arvor, Bavaria og Saga, men det store volumet ligger på båter under en million kroner, opplyser aksjonær og styreleder Per Alvern til Båtliv.
Bergen Marine omsatte i fjor for 173 millioner kroner, og satt igjen med fem millioner kroner i driftsoverskudd, som gir en margin på snaue tre prosent. Det er litt under bransjesnittet på 3,6 prosent blant 60 forhandlere som Båtliv har hentet ut regnskaper for.
Marginer
–Man må jobbe for å tjene penger i denne bransjen. Det er lett for forbrukerne å sammenligne båter på internett, så konkurransen er stor, og prisene presses ned til et minimum over hele landet. Det er ikke lett å gi rabatter når marginene ligger på to-tre prosent, sier Alvern.
Ifølge bergenseren gjelder det å få opp volumene, og selv sikter han mot 200 millioner kroner i omsetning inneværende år. Han sier at salget har gått bra i år, og han forventer et marked også i årene som kommer.
Han får medhold av landets mest lønnsomme båtforhandler, Herholdt Andersen i Tønsberg. –-Marginene er små, og Finn.no styrer prisbildet i hele Norge. Kampanjer er ofte et uttrykk for at en forhandler har havnet i likviditetsskvis, sier Pål Herholdt Andersen.
Se oversikt over økonomien blant 60 norske båtforhandlere her