Båtbransjen 2019

Stein Harald Jørgensen i Erling Sande AS.

Suzuki-importør mest lønnsom

Med en driftsmargin på 10,1 prosent er Erling Sande den mest lønnsomme blant motorimportørene.

Publisert Sist oppdatert

Erling Sande importerer Suzuki utenbordsmotorer. Motorene er knyttet til båter fra Beneteau, Capelli, Ryds, Linder og HR. Også Askeladden har Suzuki-motorer, men omsetningen av disse båtene på 159 millioner kroner i fjor ble ikke inntektsføres hos Erling Sande. Dette salget tilhører Askeladden Boats.

Båter og motorer utgjør halvparten av totalomsetningen på 440 millioner kroner for Erling Sande, det vil si ca 220 millioner kroner. I fjor landet Drammensbedriften 44,3 millioner kroner i driftsresultat, og var dermed mest lønnsom av motorimportørene.

­­– Vi er nok lønnsomme fordi vi er gode på valutastrategi og innkjøp, samt at vi er gode på kostnadskontroll og rutiner. Vår service overfor forhandlernettet er også regnet som god i bransjen, og henger nok noe sammen med at vi er en selvstendig aktør med eget lager i Norge, sier salgs- og markedssjef Stein Harald Jørgensen til Båtliv.

Bestselgere

Han opplyser at bestselgerne deres i år er de nye større modellene fra Askeladden som C83 og P79, samt HR sine 16 fotere, 480SC og 480BR. Når det gjelder motorer er det de større modellene som øker, mens de minste har en flat eller svakt negativ utvikling.

–Trenden er at større nyheter med nye finesser og detaljer selger godt. Særlig de som har motor rundt 250-350 hk. Båtmodeller som har vært i markedet noen år, og som ligger i mellomsjiktet prismessig, har det tyngre. Hvilke båter som selges påvirker selvsagt også motor salget. De selges jo som pakker, sier Jørgensen.

Han forventer at omsetningen i år blir i nærheten av 2018, og deretter en ganske flat utvikling for 2020.

 Se oversikt over motorimportørenes omsetning og resultater her (for abonnenter)