Store endringer i båtlivet
I løpet av kort tid har båtlivet i Norge endret seg dramatisk, viser Båtlivsundersøkelsen. Last den ned her.
Kommentar av ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie
Tilsynelatende blomstrer båtlivet i Norge. Ifølge den nye Båtlivsundersøkelsen har fritidsbåtflåten vokst med 25 prosent fra 2012 til 2018, og flåten vår teller nå nær en million båter.
Men båtbransjen jubler ikke. Bransjefolkene er flinke til å smile, men det har vært anstrengende i noen år. I denne perioden har nemlig mange produsenter og forhandlere gått konkurs eller flyttet produksjonen ut av landet.
Populære
Populære båtmerker som Scand, Viksund NB Marine, Skorgenes og Skibsplast er borte. For å nevne noen. Windy, Askeladden, Nordkapp og Sting bygges nå i Polen. Bransjen har ikke hatt noen dans på roser de siste seks eller ti årene.
Og det gjelder ikke bare her i landet. Siste ukes store nyhet er at Bavaria settes under administrasjon. Selve flaggskipet i moderne båtproduksjon synker i gjeld. For ikke lenge siden signaliserte Brunswick, verdens største aktør innen fritidsbåtmarkedet, at de vil selge seg ut av det amerikanske stormerket Sea Ray.
Ved nærmere ettersyn viser også Båtlivsundersøkelsen at den sterke veksten er en sannhet med modifikasjoner, nærmere bestemt: Veksten gjelder kajakker, kanoer, vannscootere og motorbåter uten overnattingsmuligheter.
Borte
Når det gjelder motorbåter med overnattingsmuligheter har antallet faktisk gått ned fra 176.276 i 2012 til 161.371 i 2018. Og for seilbåter med overnattingsmuligheter er det en tilsvarende nedgang fra 35.356 til 27.467. Ifølge undersøkelsen skal altså over 20.000 båter med overnattingsmuligheter blitt borte de siste seks årene.
Hvor alle disse båtene er blitt av er et annet spørsmål, som verken Norboat, KNBF eller andre aktører vi har spurt, kan svare på. Kanskje er det noen feilkilder i undersøkelsen, men den nedadgående trenden understøttes av andre funn i undersøkelsen: Færre sier at de skal på båtferie nå enn for seks år siden. 17 prosent av båtfolket dro på ferie med båten for seks år siden. Nå er det kun 10,5 prosent som gjør det samme.
Les også stor sak om framtidens båtliv: Snart får vi smarte båter
Natur
Jeg tror dessverre bransjen vil kjenne seg delvis igjen i tallene. Vi har sett at enkelte forhandlere nå har begynt å selge bobiler, og blant kjøperne finnes en del eldre båtfolk. Andre klager over at dagens nordmenn har så travle ferievaner at de knapt har tid til båtferie mellom Sydenturer og storbyweekender.
De aller fleste bruker båten til dagsturer og fisketurer. Båter til vannsport og dykking er i vekst, men dette er tross alt en begrenset del av båtlivet.
På land har vi i samme periode opplevd et voldsomt grønt skifte fra biler basert på fossilt drivtstoff til elbiler. Avgiftsfritak har nok vært driveren her, snarere enn engasjement for miljøet, men også på sjøen ser vi altså nå en påfallende strukturendring.
Folk velger det enkle båtlivet. Nærhet til naturen og frihetsfølelse er de viktigste grunnene til at folk velger båtlivet, ifølge Båtlivsundersøkelsen.
Du kan laste ned hele Båtlivsundersøkelsen i PDF-format på siden av artikkelen her.