Nesten 300 båtbranner i Norge hvert år
Dersom historien gjentar seg i år, skal det brenne i mellom 250 og 300 fritidsbåter. Tall fra Finans Norge får Brannvernforeningen til å rope et varsko.
Når familien legger av gårde på båtferien er kanskje ikke brann det første man tenker på, men temaet bør være en viktig del av forberedelsene, mener Brannvernforeningen.
-Mange båteiere tar for lett på vedlikehold av drivstoffanlegg, el-anlegg og annet utstyr som kan forårsake brann eller eksplosjon, sier Brannvernforeningen. Tall fra Finans Norge viser at det hvert år er brann imellom 250 og 300 fritidsbåter i Norge.
Manglende kunnskap eller bevissthet?
- Vi har en formening om at særlig uerfarne båteiere mangler kunnskap og bevissthet i forhold til nødvendig vedlikehold om bord, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Brannvernforeningen i en pressemelding. Han oppfordrer alle i båt til å tenke på brannsikkerheten.
Båtbranner skyldes ofte lekkasjer i drivstoffanlegg eller feil ved båtens elektriske anlegg. Dårlig lufting og manglende rengjøring i motorrom er andre kritiske forhold som kan føre til brann i fritidsbåter.
Renhold og god lufting
- Renhold og god lufting i motorrommet er veldig viktig. Det gjelder spesielt bensindrevne båter. Her kan drivstofflekkasjer på grunn av utette koblinger eller slanger medføre stor fare for både eksplosjon og brann, sier Søtorp.
Tidlig varsling avgjørende De fleste moderne fritidsbåter er bygget i plastmaterialer. Modellene blir stadig større, og er ofte rikholdig utstyrt med inventar av lettantennelige materialer. Brannfaren blir ikke mindre av at båtene ofte har betydelige mengder drivstoff om bord, gjerne også gass for matlaging.
Tiden er avgjørende
- Alle som har sett plastbåter brenne vet hvor raskt slike branner kan utvikle seg til full overtenning. For å hindre katastrofe må brannen bekjempes i startfasen. Det forutsetter tidlig varsling og at personer om bord har slokkeutstyr lett tilgjengelig og kan bruke det riktig. Om en brann utvikler seg i et eksplosivt tempo kan det være mer fornuftig å evakuere enn å forsøke å slokke, sier Søtorp.
- I tillegg til et lett tilgjengelig brannslokkeapparat, anbefaler vi at alle lukkede båter har en fungerende røykvarsler. Benyttes gass om bord, bør båten i tillegg være utstyrt med en gassvarsler. Gjør det til en vane å sjekke at varslerne virker før båtturen starter og sørg for at alle om bord vet hvor brannslokkeapparatet er, legger Søtorp til.
Gode råd for en brannsikker båtsommer:
- -Ha brannslokkeapparat på minimum 6 kg lett tilgjengelig
- Ha fungerende røykvarsler, gassvarsler og Co-varsler om bord
- Sørg for jevnlig vedlikehold av el- og drivstoffanlegg
- Sjekk at alt av ledninger og rør-systemer til gassutstyret er helt tett
- Unngå søl av brennbare væsker, som drivstoff
- Stopp motoren og unngå røyking ved fylling av drivstoff
- Tenk gjennom hvordan du effektivt kan evakuere båten dersom det begynner å brenne
- Ha med redningsvester til alle og gjør samtlige kjent med hvor de er plassert i båten, vi anbefaler at de er på under fart
- - Vær forsiktig med bruk av levende lys, Brannvernforeningen anbefaler LED-lys