Økonomi i båtbransjen

FART: Goldfish bygger båter i Son og på Elverum og opplever kraftig salgsøkning

Nytt gullår for Goldfish

I fjor økte Goldfish omsetningen med formidable 72 prosent til 146 millioner kroner, og nå øker Son-bedriften virkelig farten.

Publisert Sist oppdatert

Goldfish lager noen av landets raskeste båter, og nå kjører de fra alle andre båtprodusenter også økonomisk.

I 2019 omsatte Goldfish for 146 millioner kroner, opp 72 prosent fra 85 millioner kroner året før. Veksten gikk ikke på bekostning av lønnsomheten, og driftsresultatet endte på solide 17 millioner kroner. Dermed står Goldfish alene for over halvparten av bransjens overskudd, men styreleder og partner Pål Sollie ser ingen grunn til å gi seg der.

Han sier at omsetningen innen kort tid skal dobles. I løpet av åtte uker på sensommeren i år omsatte Goldfish like mange nye båter i privatmarkedet som i hele 2019. Sollie anslår at 30 prosent av økningen skyldes koronasituasonen.

Utvider

–Vi har hatt en fantastisk høst. Det er sivilmarkedet som vokser mest, og vi selger mer av alle modeller, sier Sollie til Båtmagasinet. Normalt har Goldfish ca 25 prosent av inntektene fra proffmarkedet, der særlig Forsvaret har vært en stor kunde.

Nå utvides monteringskapasiteten kraftig for å produsere i takt med etterspørselen, og det bygges 10 000 kvadratmeter med nye produksjonslokaler i Son og på Elverum.

Sollie forklarer salgsveksten med at Goldfish leverer stadig mer båt per krone for kundene. Rendyrket drift med fokus på drift har gitt effektiv produksjon og færre reklamasjoner, hevder Sollie. Salgsveksten skjer uten utvidelse av administrasjon, noe som også bidrar til bedring av lønnsomheten, får Båtmagasinet opplyst. Samtidig som økt salg gir flere båter å fordele utviklingskostnader på.

Goldfish konsentrerer seg om tre hovedmarkedet: Skandinavia, Franske Rivieraen og Hellas. Særlig i Stockholmsområdet ser Sollie nå vekstmuligheter. Han forteller at mange av Goldfish-kundene også har seilbåt.

­–Våre båter er verktøy for opplevelser, og våre kunder vet at de kan bruke båten i all slags vær, sier Sollie til Båtmagasinet.