Leder Båtmagasinet 3 2021
Eventyret om båtsalget
I snart et år har mediene skrevet om det eventyrlige båtsalget under koronapandemien, men importstatistikken forteller en annen historie.
Båtmagasinet har gått gjennom varehandelsregnskapet med utlandet. Tallene viser at båtimporten gikk ned i 2020 fra året før. For mange av importørene var fjoråret elendig, stikk i strid med inntrykket mange har dannet seg.
Salgsjubelen dreier seg her kun om småbåter og brukte båter. Kajakkimporten vokste med 46 prosent til 67 millioner kroner. For båter med utenbordsmotor under 5,5 meter var det 21 prosent vekst i fjor til 111 millioner kroner, og for båter med utenbordsmotor vokste importverdien med 13 prosent til 799 millioner kroner.
Importstatistikken forteller riktignok ikke hele historien om båtsalget i fjor. Mange forhandlere ble nok kvitt lagerbåter da sommeren slo til i april og Monica Mæland sa at det var fritt fram for båtlivet. Bruktbåtsalget satte nye rekorder i tiden som fulgte. Norske produsenter fikk samtidig en gavepakke i form av svak krone og begrensninger i produksjonen hos mange europeiske konkurrenter. Euroen steg med 20 prosent til nesten 13 kroner i mars i fjor, men har senere falt tilbake til normalnivået de senere årene rundt ti kroner.
Uansett årsak, er det ingen tvil om at importen av bobåter gikk kraftig tilbake i fjor. 17 prosent nedgang til 462 millioner kroner er fasiten for plastbåter med innenbordsmotor. Seilbåtsalget stoppet nesten opp midt under den grønne bølgen av fornybar energi: Nedgangen var på hele 39 prosent til 143 millioner kroner.
Tallenes tale viser at det var lønnsmottakerne som kjøpte båter i fjor. Yngre mennesker og vanlige familier, som ikke kunne leve ut feriedrømmene i utlandet på grunn av korona. For båtbransjen betyr dette en kjærkommen tilvekst av nye kunder. Forgubbing av kjøperne har vært en uttalt bekymring i mange år.
Vi krysser fingrene for at nykommerne får gode opplevelser og blir båtfolk. Båten er billetten til naturopplevelser i verdensklasse, og til møter med vår fasinerende kystkultur, som fortsatt er levende mange steder langs kysten.
Så blir det opp til bransjen å levere god service og gode produkter. Unge nordmenn kan være krevende kunder. Med gode opplevelser vil de etter hvert kjøpe større og dyrere båter.
I motsatt fall risikerer vi at det eventyrlige salget blir til eventyret om båtsalget.