Storbåtmessen 2022
Krigen gir økte båtpriser
Stålprisene fyker i været som følge av Putins ødeleggende krigføring i Ukraina. I neste omgang slår dette ut i båtprisene.
Normalt regulerer Marex prisene i august, men i år blir prisene høynet med fem til åtte prosent i april. Medeier Thomas Aalrud sier at han har snakket med en rekke produsenter som nå vil sette opp båtprisene.
–Stålprisene er opp 18 prosent i år, og kan snart gå i taket. Teakprisene er opp 15 prosent. Fraktprisene er skyhøye. Etter to år med pandemi og leveranseproblemer skaper Russlands krigføring ytterligere knapphet, forsinkelser og usikkerhet. Et av de største stålverkene i Europa ligger ved Mariupol øst i Ukraina, der de hardeste kampene nå pågår, sier Aalrud til Båtmagasinet.
Marex produserer båtene i Litauen, med lang grense mot Hviterussland, og der er folk nå nervøse, forteller Aalrud. Sterk lønnsvekst i de baltiske landene og Polen de senere årene, har ført til ansettelse av mange ukrainere i båtbransjen i disse landene. Hos Model Art som bygger båter for Askeladden, Nimbus og Windy er det mange ukrainske arbeidere som nå vil reise tilbake til fedrelandet for å kjempe mot inntrengerne, forteller Haga til Båtmagasinet.
Båtmagasinet har tidligere skrevet om produsenten av de populære Grand-RIBene, som har fått stengt produksjonen som følge av krigen.
Importør Bavaria Norge har kjøpt inn båtene sine for i år, og setter ikke opp prisene. –Vi vet at det svinger fort i denne bransjen, og selger båtene vi nå har til dagens priser, sier daglig leder Lars Erik Solvang.
Båter er blitt dyrere de siste årene, og Beneteau har satt opp prisene i år, men importør Ørjan Wollertsen i Nautic Norway opplever ikke at kundene er opptatt av pris. –Vi selger ikke på rabatter, sier han.