Økonomi i båtbransjen
Full fart for Cormate
Bedriften Hydro-Design, som står bak Cormate-båtene, gjør det bra for tiden.
Hydro-Design doblet i 2019 omsetningen til 38 millioner kroner og landet respektable 5,7 millioner kroner i driftsresultat, opp hele 6,9 millioner fra året før. Veksten presser organisasjonen.
Er dere fornøyde med resultat og omsetning i 2019?
–Vi er fornøyde med resultatet og omsetning i 2019, men det var et tungt år arbeidsmessig der vi hadde knappe arbeidsressurser og mange utfordringer, sier salgsansvarlig Sverre Haraldsen i Hydro-Design.
Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?
–Vi øker omsetningen kraftig, men utgiftene også. Samtidig som vi har hatt en del leveranseproblemer og meget ugunstig kronekurs. Resultatet er ikke helt klart enda da vi ser igjennom føringer av investeringer etc før vi har endelige tall. Vi kommer til å havne noe under 2019 resultatmessig, men likevel i hyggelig pluss.
Vi har stor vekst i omsetning, men noe lavere resultat.
Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?
–For 2021 forventer vi ytterligere vekst. Nå er det slik at vi alltid har solgt alt vi klarer å produsere - så vekst henger sammen med produksjonskapasitet. Vår mestselgende båt er SU23. Dette er en båt som dekker mange kriterier for den kvalitetsbevisste kunden. Men det skal sies at vi kunne solgt fler av alle våre modeller hvis produksjonen var der.
Klarer dere å opprettholde full produksjon i disse koronatider? Får dere delene og servicen dere trenger fra leverandørene?
–Denne sesongen har vi virkelig fått merke covid-situasjonen i verden. Så nei, full produksjon klarer vi ikke å holde. Verftene har sine problemer, men underleverandørene er den virkelige flaskehalsen. Dette er ikke noe vi har ønsket å løse for raskt, da kvaliteten på produktene er så viktig for oss. Ordreinngangen har vært tre ganger så høy som tidligere år så vi har måttet holde igjen nå, da produksjonen ikke kommer til å bli som forventet.
Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?
–De som kontakter oss har de senere år ønsket mer utstyr og setter stadig mer pris på det lille ekstra. Kanskje vi merker dette nettopp for vi tilbyr det, ikke godt å si, avslutter Haraldsen.