Leder Båtmagasinet 10 2023
Moro med norske nysatsinger
Vi har mye maritim kompetanse her i landet. Nå ser vi tilløp til nysatsinger og synergier mellom båtbransje og skipsfart.
Nylig sjøsatte Holmestrandbedriften Strømsøboat sin Electric folkboat. Nyheten skapte stor debatt på Båtmagasinets Facebookside. Noen lovpriste designet, mens andre tok sterk avstand. Engasjementet lover bra for den litt eksentriske nykommeren med linjer som noen misbilligende mener at minner om en taubåt, mens andre mer positivt assosierer med en amerikansk lobster boat.
Vi som har fulgt med på båtlivet en stund, gleder oss over en ny giv i båtbransjen med nye ideer og nytt pågangsmot. Vi ser konturene av et nytt båtliv, ikke en revolusjon sik vi opplevde på land med avgiftsomleggingen for biler, men en stille endring der nye tanker og ideer prøves ut.
Vi har mye maritim kompetanse her i landet. På verdens nest lengste og mest værharde kyst har vi gjennom tusenvis av år lært oss å leve av havet og på havet. Vi har bygget båter til alle slags formål i alle år, men fritidsbåtbransjen fikk seg en ordentlig nesestyver på 2000-tallet. De mange båtbyggerne rundt Arendal og Bergen la ned eller forsvant ut med noen ganske få unntak.
Flere av nysatsingene får fødselshjelp fra støtteordninger til det såkalte grønne skiftet.
Men norsk båtbransje var ikke død! Nå ser vi tilløp til nysatsinger og synergier mellom båtbransje og skipsfart. Et eksempel på det er Bård Ekers «Hyke» som nylig hentet inn 125 millioner kroner til utvikling av selvkjørende ferger. Blant investorene i «Hyke» er det amerikanske fondet Ocean Zero, som også har investert i Pascal Technologies og Ripple Boats.
Begge er nysatsinger med internasjonale ambisjoner innen båtbransjen. Ripple Boats sier at de vil designe og bygge neste generasjon langdistanse elektriske båter i fritidsbåtmarkedet, med Pascals innovative luftputeteknologi. Tanken er å skape båter som krever lite vedlikehold, og som gir trygge og gode båtopplevelser.
Ny båtbransje
En ny båtbransje er i ferd med å vokse frem ledet av folk med doktorgrader og mastergrader som satser på nye former for båtliv basert på ny teknologi og nye drivlinjer. Selv oldtimeren Helge Duus hiver seg nå på den nye bølgen med Ibiza 601 EL, en slags kryssing av snekke og skjærgårdsjeep med valgfri utenbordsmotor eller elmotor. Dermed er ringen sluttet for veteranen, som begynte med å bygge snekker på 70-tallet, den gangen Arendal var selve navet i europeisk båtbransje, og sørlandssnekker ble de nye folkebåtene her i landet.
Fredrikstad-bedriften Sleipner er eksempel på en veletablert aktør med teknologi i verdensklasse, sterk vekst og god lønnsomhet. Evoy er en spennende nykommer som forsøker å slå seg inn i elmotormarkedet, og som nylig lanserte en serie nye motorer på Mets. Det samme kan sies om Tønsberg-bedriften Seadrive, selv om både Evoy og Seadrive foreløpig har beskjeden omsetning og store underskudd.
Mange er opptatt av hva vi skal leve av her i landet etter oljealderen. Flere av nysatsingene får fødselshjelp fra støtteordninger til det såkalte grønne skiftet. Så er det lov å håpe at enkelte av dem vokser seg store sterke som Sleipner og Pioner Boat AS. Sistnevnte utvider nå sitt anlegg for produksjon av Pionerbåter på Bjørkelangen dypt inne i de norske skoger.
Båtmagasinet heier på alle som kan gi båtfolket nye opplevelser, og som kan bidra til ny verdiskapning her i landet.