![I PANELET: Fra venstre Thomas Nicolai Bjønness (programleder), Lorentz Brandal, Bergen Marine, Erik Holm, Båt Holm, Sverre Haraldsen CEO i Cormate, Trym Jørgenrud, reklameguru, Espen Knudsen, Motorpool.](https://image.batmagasinet.no/911119.webp?imageId=911119&width=960&height=548&format=jpg)
Kundeoppfølging og mersalg
MARENA: Hvordan skape god kundebehandling og få til mersalg? Spørsmålene var gjenstand for debatt på bransjetreffet Marena .
– Du er aldri bedre enn din dårligste jobb, ble det fremholdt. Gjør du en god jobb, så vil det merkes på kundene. Å satse på kvalitet fremfor å tenke på kortsiktig gevinst er en nøkkel til suksess.
– Det er viktig å starte dagen med leads, og svare på kundehenvendelsene som det første du gjør den dagen, lød ett av rådene.
Et system for kundeoppfølging, der det tas jevnlig kontakt med kunden og gjøres notater og følger opp. Vi følger opp etter tre dager, tre månder, ett år, to år og tre år. Ved å bruke dette systemet på en aktiv måte så vil du kjenne kunden din bedre. Det å kjenne kunden er viktig. Vite hva kunden har av ønsker og preferanser.
Trym fremholdt å finne fem faktorer som bedriften er gode på og dyrke de overfor kunden. Bergen Marine har service, polering, lagring, salg og ettermarked, men det var da vi startet med plastverksted at det virkelig tok av. Kundene fikk en tjeneste som de virkelig etterspurte og trengte.
– Hva skal vi gjøre? ble det spurt.
– Gjør noe! svarte Trym.
Kundene våre kjøper av oss for de vil gjerne inn hos oss, fremholder Haraldsen. Da vet vi at vi tar godt vare på både båten og kunden. Folk blir bekymret dersom det ikke er plass hos oss om vinteren. Alt som er ombord i båtene våre ligger det en tanke bak. Det er det også hyggelig å fortelle kundene om. Kundene blir enda mer interessert i båten når de kjenner historien bak.
– Vi arrangerer også hyggelige kundeevent, sier Knudsen. Tar kundene med på en hyggelig tur med middag hvor vi også prøvekjører, så det blir sepennende aktiviteter. Formålet er å være så gode og kjenne kundene så godt at det nærmest blir som en familie.
I samtalen rundt bordene kom det et betimelig spørsmål til bransjen. Hva skjer hvis du trenger hjelp midt i fellesferien i toppsesongen for båt? Den hjelpen finnes ikke, og får du hjelp er den hinsides dyr. Kjenner noen seg igjen? Kan man gjøre noe med det? Diskusjonen kommer sikkert til å gå videre om god kundebehandling, mersalg og engasjement ut i de små timer. Og det er jo nettopp det Marena er til for, er det ikke?