Tror båtmarkedet kræsjer om et par år
Båtprodusent Espen Aalrud tror at båtmarkedet kræsjer i 2024, mens importør Ørjan Wollertsen tror på god fart i salget i årene som kommer.
Båtbransjen ser svært ulikt på fremtiden.
–Vår oppfatning er at markedet vil falle med 30 prosent i 2024. Det er selvsagt vanskelig å forutsi, men vi tror at mange vil selge båtene sine når koronapandemien avtar og reiselivet normaliseres, sier båtprodusent og designer Espen Aalrud til Båtmagasinet.
Ørjan Wollertsen i Nautic Norway er uenig. Han selger blant annet Fairline, Windy, Nimbus og Beneteau-seilbåter. –Folk har fått smaken på å feriere i Norge, og båtinteressen er tilbake. Knapphet på nye båter og stor etterspørsel etter brukte båter, har gitt en bedre balanse i markedet med mindre prisfall på nye båter, sier Wollertsen. Han påpeker at det er solgt relativt få båter i størrelsen rundt ti meter de siste ti årene, og leveranseproblemene nå gir begrenset tilgang på båter de nærmeste par årene. Wollertsen tror derfor på et sunt marked med fornuftig båtøkonomi i mange år fremover.
Heller ikke Benny Martinsson i Princess Yachts Scandinavia har tro på noe kollaps i båtmarkedet. –Båtsalget i vår prisklasse styres ikke av Covid-19. Folk planlegger slike kjøpe gjennom flere år, sier han.
–Mange har fått øynene opp for båtlivet, og nye kunder har kommet til, så jeg tror ikke at salget stopper opp, sier Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin, og legger til at de selger både nye og brukte båter, slik at det blir business begge veier.
–Vi har et luksusproblem nå med å levere nok båter. Det er vanskelig å si hvor lenge dette vil vare, sier Torben Kragstad i Kragstad AS, som selger Beneteau-motorbåter, samt Boston Whaler, Saxdor og flere andre merker.
Jarle Grytli selger allerede båter for levering i 2024, og opplever at det vokser fram et marked for folk som ønsker flytende leiligheter som plattform for opplevelse.