Nimbus har fått opp farten
Nimbus Group omsatte i fjor for 1,45 milliard kroner, som var en økning på hele 57 prosent fra året før.
Svenske Nimbus Group har virkelig fått farten opp på salg og drift det siste året. Ifølge en pressemelding fra selskapet, havnet netto-omsetningen i 2021 på hele 1,45 milliard kroner. Deler av sterke omsetningsveksten på hele 57 prosent skal skrive seg fra salg av varelager fra en svensk forhandler som ble kjøpt i fjor, men veksten ble ledsaget av god lønnsomhet. Resultatet før investeringer og skatt var 166 millioner svenske kroner (EBITA), som gir en driftsmargin på sunne 11,4 prosent.
–Markedet har vært sterkt i 2021, og ordrereservene våre er nå på 1,1 milliard kroner, en oppgang på 61 prosent fra samme tid i 2020, opplyser konsernsjef Jan-Erik Lindström i en pressemelding. Han forteller at selskapets satsing på å kjøpe viktige forhandlere har resultert i økt salg. Nylig ble det kjent at Nimbus kjøpte den norske forhandleren Herholdt Andersen med tilhold i Tønsberg. I fjor kjøpte Nimbus Marine Store, og før det den britiske forhandleren Offshore Powerboats.
Etterspørsel
Også på produksjonssiden har Nimbus gjort grep i fjoråret. Ved Bella-anlegget i Finland er det åpnet en ny produksjonslinje, og deler av produksjonen er blitt outsourcet. Også i Sverige og Polen har Nimbus skalert opp produksjonen, og det satses nå mye på outsourcing fra den børsnoterte svenske båtkjempen. Kapasitetsutvidelsene vil fortsette fordi selskapet fortsatt ikke klarer å tilfredsstille etterspørselen, heter det i pressemeldingen.
Lindström skryter av organisasjonen, men sier at det er utfordringer med leveranser fra underleverandører og andre forhold som gir kostnadsvekst.
Nimbus tar mål av seg til å tilby et bredt utvalg av båter, og har nå syv merkevarer i porteføljen. I fjor lanserte de den helelektriske båten Bella Zero.
–Vi ser frem mot 2022 med lansering av nye modeller og økt kapasitet, sier Lindström i pressemeldingen.