Vil skape ny møteplass for båtbransjen
Smak på ordet «Marena». Et ord sammensatt og hentet fra maritim og arena. Det er akkurat det det skal være, et matnyttig samlingspunkt for hele båtbransjen, sier daglig leder Magnus Ryhjell i Norboat.
Historiens første faglige «Marena» skal etter planen skje på Scandic Fornebu torsdag 2. februar neste år, så sant et tilstrekkelig antall bransjefolk melder seg på innen 7. oktober i år.
-Hvorfor trenger båtbransjen en fagkonferanse?
-Det er flere årsaker. Vi vet gjennom samtaler med bransjen at mange har stort utbytte av bare det å møte bransjekollegaer fra andre firmaer for å diskutere og dele erfaringer. I dag er det kun de nasjonale båtmessene som samler hele bransjen på tvers av merker og regioner, men alle som har jobbet på en messe vet hvor hektisk det er og at det ofte ikke blir tid til så mye intern bransjeprat som man hadde ønsket, sier daglig leder i Norboat, Magnus Frøshaug Ryhjell, til Båtmagasinet.
Initiativ fra Norboat
Det er bransjeorganisasjonen Norboat selv som har tatt initiativ til den nye møteplassen. Ryhjell argumenterer slik for ideen:
-En av våre viktigste oppgaver, som også er nedfelt i vår strategiplan, er å skape arenaer for kunnskap og erfaringsutveksling. Vi viste nettopp, med «Båter i Sjøen», at vi kan skape arenaer der bransjen møter båtfolket, men vi mener bestemt at vi mangler en god faglig arena der hele bransjen treffes. Vi står midt oppi en meget spennende tid hvor det skjer veldig mye og da er ønsket om- og behovet for en møteplass stort.
Høyt faglig nivå
-Med fagkonferansen «Marena» vil Norboat at bransjefolk skal møte meget kompetente foredragsholdere og eksperter, sier han.
-Hva blir innholdet?
-Innholdsmessig skal vi gjennom de viktigste temaene som opptar bransjen mest om dagen. Vi skal se på både nå-situasjon og litt frem i tid. Det ligger i kortene at det skal snakkes om markedet og utvikling, hvilke store trender vi ser og hvordan de vil påvirke oss. Vi skal også bruke litt tid på å analysere og forstå kundene våre, slik at vi kan tilpasse oss enda bedre til deres adferdsmønster.
Dette blir en faglig og sosial arena som de som jobber med båt ikke får noe annet sted, sier Ryhjell.