Europa får øynene opp for Nordkapp
Etter å ha fått kåret en av sine båter til Europas beste tror Nordkapp på vekst utenfor Norges grenser.
Nordkapp Boats som holder til ved Sarpsborg i Østfold, produserer i dag om lag 300 båter i året. Selve produksjonen foregår i Polen. Cirka ti prosent av båtene eksporteres. Nå har produsenten tro på at det kan det bli mer, etter at deres Enduro 605 vant European Powerboat of the Year i klassen under 25 fot.
– Denne prisen betyr mye oppmerksomhet fra både internasjonal og nasjonal presse, sier daglig leder Hans Petter Slang i Nordkapp Boats.
De aller fleste som har fritidsbåt i Norge, vet i dag hva Nordkapp er, at det er norskproduserte båter. Før vi går videre, kan vi se kort på historikken. Selve båtnavnet Nordkapp er ikke så gammelt. Nordkapp Boats ble etablert av Ronny Antonsen i 1992, med produksjonslokaler i Fredrikstad. Den første båten var Nordkapp Premiere 730, og fra første båt av er det båtdesigner Espen Thorup som har stått for linjene. Men vi kan trekke enda litt tilbake i tid. I 1966 ble Nordsjøplast etablert i Sarpsborg, men ble lagt ned i 1973. Rettigheter og varemerke ble tatt over av Alicraft i Arendal, som produserte noen modeller frem til konkursen i 1986.
Styrket merkevare
Ronny Antonsen sier til Båtliv at han tror Nordkapp er et solid båtnavn i Norge.
– Her tror jeg vi er en godt kjent merkevare. Prisen vi nå har fått for Enduro 605, underbygger denne oppfatningen, og styrker kundenes oppfatning om at vi er solide, innovative og aktive. Vi har et båtmerke som har lykkes, sier Antonsen.
Nordkapp Boats har i det siste vært med på flere båtmesser rundt om i Europa, som i Düsseldorf, London og Marseille. Men markedet i Europa er tøft.
– Den generelle båtbrukeren vet sannsynligvis ikke engang hva Nordkapp er., selv om vi har vært til stede på flere store messer. Kampen om oppmerksomhet er veldig stor. Mens andre har stilt opp med full range, har vi hatt én eller kanskje to modeller. Denne prisen vil plassere oss på karet i Europa. Vi tar et kvantesprang frem. Plutselig er Nordkapp et anerkjent varemerke, sier Antonsen.
– Hva betyr prisen for deres øvrige modeller?
– En slik pris er ikke bare festet til én båtmodell. Vi ser allerede nå større oppmerksomhet rundt alle våre modeller. Dette er også en anerkjennelse av at det vi gjør og driver med, er bra, sier Antonsen.
Økt salg
Han er ganske så sikker på at prisen vil påvirke det videre salget. Tidligere har ikke Nordkapp solgt båter på Boot Düsseldorf, til tross for sin tilstedeværelse.
– Etter at vi fikk prisen, solgte vi tre båter. Om det er bra eller dårlig, er vanskelig å si, men tidligere har salget alltid skjedd etter messa.
Flere nyheter på vei
Fra USA meldes det om svak oppgang i båtsalget. Og oppgangen gjelder båter med utenbordsmotorer. Ronny Antonsen mener at utenbords har flere fordeler, også for Nordkapp som en liten produsent, i verdenssammenheng.
– Utenbordsmotorer har vært populært i mange år, og det er flere grunner til det. Men fordelen for oss er fleksibiliteten det gir. Med utenbords kan vi tilby 200 båter allerede nå, fordi motoren kan ettermonteres. Det kunne vi aldri gjort om båtene måtte produseres ferdige med innenbordsmotor, sier Antonsen.
– Hvis dere nå opplever betydelig større etterspørsel, hvor mye kan dere da øke produksjonen?
– Ikke så mye, men vi kan gjøre noen grep. Økende etterspørsel vil vi merke best på salget i 2015, svarer Antonsen. Nordkapp kjører nå full produksjon, og Antonsen regner med at de får solgt det de har. Nå har de 200 båter, men produsenten mener de bør runde 300 båter i 2014.
– Hva med nye modeller?
– Vi vil uansett komme med nye modeller. I tiden vi har vært igjennom har vi vurdert det som riktig å pøse på. Det koster millioner, men vi har kommet frem til at det er riktig å posisjonere seg. Det er i tøffe tider markedet setter seg. Allerede nå har vi to andre prosjekter gående. Og flere nyheter som kommer. Den første nyheten lanseres på Båter i sjøen, sier Antonsen.