Slik bygger Hallberg-Rassy båter
Vi har vært på besøk hos verftet i Elløs, der 28 båter er under bygging. Se video.
Ved inngangen til produksjonshallene ligger trestokkene i store stabler. Her er teak fra Myanmar, mahogni og fransk eik. Båtbyggerne passer på å velge ut stokker med samme struktur og farge for å gi en mest mulig harmonisk innredning.
Båtene støpes i ved Hallberg-Rassy Marinplast i Kungshamn, og fraktes til Elløs der båtene innredes og utstyres. Treverket skjæres ut med datastyrt fres, og lakkeres i maskiner som gir helt jevn finnish.
Ute i hallene står båtene side om side, mens båtbyggerne monterer innredningen. Seilbåter er komplekse produkter, og særlig de store modellene består av svært mange komponenter. Ifølge Magnus Rassy går det med i alt 10.000 timer for å bygge en 64-foter, og det er 14 ganger så mange timer som på en 31-foter.
Båtens sluttpris bestemmes i stor grad av utstyret. Ifølge Rassy utgjør arbeidstimer kun 17 prosent av kostnadene til en ferdig båt. 50 prosent er materialer og utstyr, mens det resterende er utviklingskostnader, husleie, administrasjon og andre driftskostnader.
I SEILmagasinets video forteller Magnus Rassy mer om hvordan Skandinavias mest suksessrike fritidsbåtverft bygger båter.