TESTET | Ryds 23 - 4,3 l V6 Mercruiser
En ekte Walk-Around
Ryds 23 er tung, solid og trygg i sjøen. Den er en skikkelig walkaroundbåt, med god plass til å bevege seg på begge sider av kabintaket.
LES HELE TESTEN AV WALKAROUNDBÅTER MED INNENBORDSMOTORER HER
Er WA-båten dermed lite brukervennlig? Absolutt ikke. Men man må ha klart for seg hvilket behov man har, og hva båten skal brukes til. Ønsker du å ta partneren din med på en lengre båtferie, vil du kanskje sette kabin-komforten først. Da ville vi i stedet for en WA-båt valgt en DC med bred vindskjerm og optimal inneplass. Er du glad i å fiske, trenger båt til å frakte utstyr til hytta, og ikke har behov for soveplass, vil det greieste være å kjøpe en skjærgårdsjeep.
Dersom du ikke har helt klart for deg om det er DC-båten eller skjærgårdsjeepen som passer for deg, kan WA’en tilby litt av begge deler, og faktisk være et godt alternativ. Ferdes du mye innaskjærs og ofte går i land på holmer og skjær, er det greit med god tilgang til dekket, noe WA-båten gir.
Men man kan få mistanke om at «Walk-Around» båten er et utfall av et sterkt ønske om fornying - en fornying som hverken skulle koste for mye eller innebære for stor risiko. Resultatet er blitt en trendy båt som i bunn og grunn ikke tilbyr stort mer enn hva de eksisterende modeller på markedet alt har. Skroget er ofte det samme på skjærgårdsjeeper, daycruisere og WA-båtene.
Vi har til sammen testet åtte WA-båter, fem med utenbordsmotor og tre med innenbordsmotor. Første del i forrige nummer av Praktisk Båtliv tok for seg utenbordsmodellene, mens vi her tar for oss innenbordsmodellene.
Som den påfølgende testen viser, er det variasjoner i båtene som gir dem forskjellig grad av brukervennlighet – men alt vil selvsagt avhenge av hvilke behov du setter høyest: Uteplass, inneplass, kjøreegenskaper eller praktiske løsninger.
Ryds 23 - 4,3 med V6 Mercruiser
Ryds 23
Tekniske Data: | |
Lengde: | 7,30 m |
Bredde: | 2,48 m |
Vekt: | 1 700 kg |
Motor: | 150-220 hk Mercruiser 4,3 l 220 hk bensin |
En ekte Walk-Around
Til sammenlikning med flere av utenbordsmodellene i del 1 av WA-testen (nr.6/2003), kan Ryds 23 sies å være en Walk-Around båt i ordets rette forstand. Hovedgrunnen til dette er at den er betraktelig større enn konkurrentene, hele 7, 30 m lang, noe som gjør at man unngår et kompromiss mellom kabinplass og dekksplass. Ryds 23 har ikke et hevet fordekk, noe som gir høye fribord og et trygt arbeidsmiljø fremme. Her er det sitteplasser til flere personer, og man sitter godt beskyttet. Aktenfor kabinen er det tilnærmet danseplass, så rigger du opp bordet og snur førerstolene har du picknick-sone for flere enn kjernefamilien. Kort fortalt er det dekksplassen som er Ryds store fortrinn.
Ryds eies av den svenske Viamare-gruppen, som også produserer Nimbus. Ryds 23 og Nimbus Nova-serien har mange likheter, og selv om Nimbusen har et mer luksuriøst «image» er det nok vanskelig å forsvare den store prisforskjellen. Båtene er bygget på samme lest og har mange av de samme løsningene, blant annet et såkalt «svigermorsete» helt akter. Ryds 23 faller i sammenlikningen litt igjennom på finish, særlig ved enkelte tredetaljer.
Kabinen er ikke innredet for de store utflukter, men gir plass nok til at to personer sover komfortabelt. Kabinen består av en helstøpt innerliner, som er en rimelig løsning for produsenten, men som gjør at man går glipp av mye stueplass her nede. Luker og åpnbare vinduer mangler det også, så den eneste ventilasjonen man får er igjennom den foldbare kabindøren. Ikke helt ideelt med andre ord.
Det er lite å utsette på førermiljøet i Ryds, og instrumentene er oversiktlige. Stolene i ABS-plast oser imidlertid ikke av kvalitet, og står i tillegg noe trangt. Vi ville ha valgt ståstoler i stedet. Vindskjermen er velformet og gir god sikt i alle retninger. Båten kommer også med glassfibertak over førerposisjonen – da kalles den Ryds 23 T. Dersom det ikke regner mye der du bor vil vi anbefale modellen uten tak. 23 T får nemlig et resonansproblem ved førerposisjonen når Mercruiseren jobber for fullt.