Høstens hotteste båtnyheter
Årets mest høstnyheter preges av mindre motorer og mer hensyn til forbruk og trivsel. Er vi i ferd med å se en ny trend? Vi ser på høstens nyheter!
Er du klar for å planlegge neste års sesong? Og frister det med en flunkende ny båt? I så fall kan det være lurt å være tidlig ute. Årets høstnyheter er ganske så variert, alt fra mindre superraske båter til saktegående større bobåter, men også raske båter som du kan bruke hele året med overnatting. Og for all del; båtsesongen trenger ikke å være over. Det er bare å kle seg godt eller å sette på varmeapparatet.
En av høstens nyheter er Nimbus 305. Den er en stor daycruiser som også har rikelig med overnattingsmuligheter. Noe av det spennende med denne båten, er at den har mer avslappet forhold til fart. Mange båter fokuserer på store fartsområder, noe som også merkes på lommeboka, både når båten kjøpes og når den skal kjøres. Nimbus 305 Drophead kan kjøpes med 110 hestekrefter, og om du ønsker det er til og med elektrisk motor et alternativ. Den er da nede i 80 hestekrefter, eller 51 kilowatt for å være mer korrekt når det snakkes om denne type motorer.
Trendsetter?
Vi skal trekke enda mer inn i det økonomiske bobåtlivet. Og vi er da inne på det som virkelig er en av årets store båtnyheter innenfor bobåtsegmenet. Og kanskje til og med en trendsetter. Bavaria har lansert sin E40, og en av de første båtene er i Norge. Denne er for deg som ikke har det så travelt og har innsett at man kanskje ikke alltid kjører så fort. Bavaria E40 har deplasementskrog . Noe av det som er oppsiktsvekkende med denne båten er plassen. Plassering av førerplassen skiller seg også ut fra de fleste motorbåter. Her er den plassert akter i salongen.
En annen spennende bobåtnyhet er Saga 370 HT. Her er mye hentet fra hardtop-båten Saga 320 HT, og båten er bygget på samme lest som Saga 365.
Beneteau har lansert en helt nye generasjon trawlere, som også føyer seg inn i trenden av komfortable og drivstofføkonomiske båter. Båtliv har testet båten i sommer, og testen kan du lese på side 36 i denne utgaven.
Raske, men mindre motorer
Raske båter er fortsatt i skuddet, men det er noe mer fokus på at de skal være båter for hele familien. En av dem som nå ser mot familiesegmentet er Hydrolift som kommer med en ny X-serie, og først ute er X-22. Her er det også interessant å se at den norske produsenten velger kun én motorstørrelse, og det er 150 hestekrefter. Så også her ser vi faktisk en tendens til lavere motorisering, og trolig også større trygghet da det også er en viss fare for at uerfarne båtførere også vil kjøre båten, også om det er dobbelt så mange hestekrefter og båten oppfører seg helt på grensen til hva den tåler.
Men en båt går i stikk motsatt retning, for noen synes jo fortsatt det er moro å kjøre fort. Cormate Super Utility 23 har et fartspotensial som kan ta pusten selv fra villmannen. Største motorisering, altså racingmotoren til Mercury med hele 400 hestekrefter, skal gi en toppfart mot 80 knop. Men her er det også fornuft. Båten kan også kjøpes med Mercury F115, og hastigheten er da fortsatt imponerende 40 knop, noe som holder for de fleste. Og forbruket er da nede i 0,55 liter per nautisk, noe som slettes ikke er verst.
Nimbus 305 Drophead
På Boot Düsseldorf overrasket Axopar med en 24 fots hardtoppbåt. Ikke overraskende kommer samme modell i flere varianter, og en av dem er en åpen versjon, altså under betegnnelsen Axopar 24 Open. I tillegg finnes den som T-top og Hard Top. Båten egner seg med motorer fra 90 til 200 hestekrefter.
LES OGSÅ: Prøvekjøring av Axopar 28 (Pluss-artikkel)
VIDEO og artikkel: Overrasket med 24 fots hardtopp
Lengde: 7,60 m
Bredde: 2,55 m
Vekt: 1680 kg
Motor: 90-200 hk
CE-kategori: C
Pris: 549.000 kr
AMT 190 BR
En åpen båt fra finske Bellas nye båtserie designet av Espen Thorup. Bowrideren gir rikelig med plass, og man kan både benytte en av de mange sitteplassen, eller benytte solsenga helt akter. Båten leveres også med kjemisk toalett og pantry, noe som ikke er så vanlig i bowridere.
LES OGSÅ: Finsk nyhet i to varianter (Pluss-artikkel)
PRØVEKJØRT: Bella 700 Raid (Pluss-artikkel)
Lengde: 7,00 m
Bredde: 2,60 m
Vekt:: 1400 kg
Motor: 115-300 hk
CE-kategori: C
Pris: 243 333 kr
Bavaria E40 Sedan
Med denne nyheten satser Bavaria på en mer hurtiggående bobåt. R kan stå for racing, og den skal visstnok ha sporty kjøreegenskaper. R40 leveres både i en coupé- og flybridgevariant.
LES MER: Bavaria R40
Lengde: 12,78 m
Bredde: 3,99 m
Vekt: 8700 kg
Motor: Volvo Penta D6 370
CE-kategori: B
Pris fra: 3 590 000 kr
Saga 370 HT
Liker du klassiske linjer kommer man ikke utenom amerikanske Chris Craft med hele 138 års erfaring. Men dette er båter som ikke bare har klassiske linjer, men også er sjøsterke. Spesielt er det Capri-serien som denne båten hører inn under som har den mest kjente retro-serien. Chris-Craft 25 Capri ble lansert i USA i fjor, men første båt er nylig kommet til Norge og er allerede solgt. Linjene er hentet fra lillesøsteren Capri 21. Båten i Norge ble solgt med 350 hestekrefter, en V8-er, men den leveres med enda mer om ønskelig, og 430 hestekrefter som maks.
LES OGSÅ: Moderne retro
Lengde: 8,10 m
Bredde: 2,60 m
Vekt: 3000 kg
Motor: Volvo Penta V8 (350 hk)
CE-kategori: C
Pris fra: 1 780 000 kr
Hydrolift X-22
Denne er ikke blodfersk. Cormates nye båt ble lansert på Båter i sjøen. Den første modellen leveres i mer påkostede utgave. Det blir med den nye Mercury 115 hestekrefter, en fornuftig motorisering. Men er det viktig for deg å kjøre fort får du den også med 400 hestekrefter. Farten er da om lag 80 knop!
360 VIDEO: Cormate Super Utility 23
LES MER: Cormate 23
Lengde: 7,11 m
Bredde: 2,27 m
Vekt: 1200 kg
Motor: 115-400 hk
CE-kategori: C
Pris: Ca 500 000 kr
Marex 310 Sun Cruiser
Som andre modeller fra Viknes er det også her stort akterdekk og skråstilte vinduer. I tillegg kan man nå bevege deg fritt rundt selve kabinen på utsiden. Innvendig har den tre dobbeltlugarer og salong med plass til syv personer.
LES OGSÅ: Prøvekjøring av Skilsø 39 Fly by Viknes
LES OGSÅ: Viknes for både proffer og fritidsbrukere
Lengde: 11,5 m
Bredde: 3,59 m
Vekt: 8400 kg
Motor: 400 til 440
CE-kategori: B
Pris fra: 2 990 000 kr
Beneteau Barracuda 8
Finske Targa har ikke lansert båtnyheter siden 2011, da de kom med Targa 32, som den gang erstattet Targa 31. Skal man ha en litt mindre båt er det Targa 27.1 som i dag er alternativet. Nå lanseres altså Targa 30 for å tette hullet i mellom disse to størrelsene. Båten ble lansert i Finland i vinter, men første modell kommer til Norge med lansering på Båter i Sjøen.
PRØVEKJØRT: Targa 35+ AD CFC
LES MER: Targa 30
Lengde: 10,08 m
Bredde: 3,25 m
Vekt: 5500 kg (med D6)
Motor: 372-520 hk
CE-kategori: B
Pris: 2 490 000 kr
Nordkapp Enduro 705 Ranger
Denne amerikanske nyheten skal være perfekt for norske forhold. Som Boston Whale flest er dette også en båt som gir et solid inntrykk med robuste detaljer. Båten egner seg spesielt til havfiske, og den kan leveres med hardtopp om ønskelig.
LES OGSÅ: Kongen av fiskefeltet
Lengde: 7,01 m
Bredde: 2,59 m
Vekt: 1724 kg
Motor: 225-350 hk
CE-kategori: C
Pris: Ca 1 million kr
Beneteau Swift Trawler 30
Swift Trawler 30 er en ny generasjon trawler fra Beneteau med mye plass og komfort. Her får du en flytende fritidsbolig med 370 hestekrefter under dørken for 2,5 millioner kroner.
Swift Trawler 30 har en såkalt assymetrisk løsning med bredere dollbord på styrbord enn babord side. Det er utgang fra førerplassen på styrbord, og fordekket er dekket av en enorm solseng med plass til flere.
Ifølge markedssjef for Nord-Europa, Basille Camus, kjøper stadig flere unge mennesker trawlere. Dette er grunnen til at Beneteau vil satse mer på båttypen, og også snart lanserer en 57-foter i den andre enden av størrelseskalaen. Men fortsatt er de fleste kjøperne eldre folk, og en tredjedel av dem kommer fra seilbåt.
Les også: Lekker sjøhytte med fart
Fakta: Beneteau Swift Trawler 30
Skroglengde (u plattform): 9,58 m
Største bredde: 3,53 m
Vekt: 6 000 kg
Dyptgående: 1,05 m
Motor: Volvo Penta 300hk /370 hk diesel
Drivstoff: 720 liter
Vann: 2×150 liter
CE-klasse: B8
Pris fra: 2.200.000 kr
Importør: Kragstad AS