Nå kjøper vi båter fra Polen
I fjor importerte vi 1427 båter fra Polen, som nå er det landet vi kjøper flest båter fra. Deretter følger Finland.
I forbindelse med utstillingen Sjøen for alle, som åpner onsdag denne uka, har Norboat hentet fram statistikk om båtsalget i fjor.
Statistikken viser at Polen nå har seilt opp som største eksportør av båter til Norge. Da hører det med til historien at i varehandelsregnskapet er mange av båtene vi regner som norske klassifisert som polske. Dette dreier seg om kjente merker som Windy, Draco, Askeladden, Nordkapp og Sting. For å nevne noen.
Fritidsbåtparken i Norge består i all hovedsak av båter mellom fire og åtte meter. Det er mange større båter, men volumet er det ingen tvil om. Det gjenspeiler også veksten i bransjen som har vært i dette segmentet, og bruksmønsteret deretter. De såkalte daycruisere og skjærgårdsjeepene brukes hovedsakelig til dagsturer, fiske og vannsport.
Polen er størst
Importtallene fra 2017 viser at 1.427 fritidsbåter med utenbordsmotor over 5,5 meter er importert fra Polen, som nok en gang er største leverandør til Norge, tett fulgt av Finland.
Aluminium fra Finland
Aluminiums båter har etter hvert også fått et godt fotfeste i Norge. Finland regnes som aluminiums båtens hjemland, og Finland er det land som uten sammenligning leverer flest aluminiums båter til Norge.
I Norge har vi også slik båtproduksjon, og her er det to som utmerker seg, nemlig Kvernø Boats og Kaasbøll Boats i Trøndelag, som samlet har en stor markedsandel i det norske markedet.
Sjøen for alle har i år over 350 båter i de fleste størrelser og kategorier i tillegg til et bredt utvalg i utstyr fra kjente leverandører, bekledning og aktiviteter for de minste. Dørene åpnes onsdag 14. mars.