Båtlivets Dag i sommervær
I helgen var det Båtlivets Dag i Tvedestrand og Sandefjord. Planen er å arrangere Båtlivets Dag langs hele kysten, og vannscootere får være med.
Tvedestrand
Båtlivets Dag startet 17. juni i Sandefjord og Tvedestrand. Etter hvert blir det slike arrangementer kysten rundt. Erfaringene skal oppsummeres til høsten før prosjektet satser videre.
For Geir Søraker, primus motor i Tvedestrand, er båt en fast del av tilværelsen.
- Det viktigste med båtlivet er å ha det moro på sjøen. Det gir en god følelse av frihet å komme utpå, mener Geir. – Du kan ha trasige dager av og til, men så fort du er i båten, blir det annerledes, da har du det godt, legger han til.
Fjordling 17
Tvedestrand har en egen klubb for Fjordling-eiere. Til Båtlivets Dag hadde man rukket å mønstre tre eksemplarer av denne en gang så populære 17-foteren, skapt av Jan Herman Linge og produsert av Fjord Boats. Morten Larsens Fjordling er fra 1968 og har bare hatt én eier før Morten selv. Fjordlingen har alltid vært populær i Tvedestrand. (Foto av Morten Larsen).
Skagerrak Water Festival
To søndager i året ligger fast i kalenderen på disse kanter. Flostaregattaen, eller Kilsundregattaen som den også kalles, har vært arrangert hvert år siden 1949. Det er egen klasse for Fjordlinger, i år starter det 20 eksemplarer av arten. Tvedestrandsregattaen går andre søndag i juli og har gjort det siden 1967, da koker Tvedestrandsfjorden!
- Det er typisk for tvedestrandsfolk å være på vannet, slår Geir Søraker fast.
Gledelig
I Tvedestrand er det ungdomsgjenger som kjøper gamle seilsjekter for en billig penge, pusser og rigger dem opp. Dette synes Geir Søraker er et gledelig trekk og nevner ett til: - Nå er det mange som padler, og det blir stadig flere. Han er litt irritert på den evinnelige diskusjonen om vannscooter er båt eller ikke.
– Er det noe å diskutere så lenge folk har det moro på fjorden?!
LEVENDE BÅTLIV 2025
Prosjektet LEVENDE BÅTLIV 2025 er et samarbeid mellom Norboat, KNBF, Norges Seilforbund, Friluftsrådet og Jotun. Båtlivet skal gjennom økt fokus på omdømme fremmes og på sikt bli det foretrukne valget for nordmenn som fritidsaktivitet, idrett eller rekreasjon.