Redaksjonell årsrapport
Kjøpte Båtmagasinet
På tampen av fjoråret kjøpte Norsk Maritimt Forlag Båtmagasinet. Året ble ellers preget av sterk digital vekst, og et begivenhetsrikt sommertokt med VG.
De små redaksjonene i Båtliv, SEILmagasinet og VG Båt har ikke ligget på latsiden gjennom fjoråret. Et par årsverk laget 15 magasiner i løpet av året, og publiserte dessuten daglige nyheter på nett samt sendte ut nyhetsoppsummering på mail to ganger i uka.
Redaksjonens oppdragsgivere er leserne. Vi skriver for at folk skal få et trygt og godt båtliv. Vi vil hjelpe leserne til å gjøre fornuftige valg av båter og utstyr, gi inspirasjon til opplevelser med båten og ikke minst komme med praktiske råd og tips om båthold og sjømannskap.
Vi er medlem av Fagpressen og publiserer magasiner og nettartikler på grunnlag av Redaktørplakat og Vær-Varsom-Plakat. Dette innebærer at vi skiller klart mellom journalistikk og markedsføring. De senere årene har mengden av inngående mail fra PR-byråer vokst raskt, og mange av dem er ren markedsføring. Vi håper at bransjen forstår og respekterer at redaksjonen arbeider for leserne, men at vår salgsavdeling selvsagt også hjelper til med å finne gode annonseløsninger i dagens medieverden.
Les mer om mulighetene for annonsering her
Gjennom mange år har batliv.no og seilmagasinet.no hatt en vedvarende vekst digitalt. Batilv.no nærmer seg en halv million lesere (unike brukere) på årsbasis, og har over en million sidevisninger. Nesten alle abonnenter har nå digital tilgang. Abonnentene har da fri tilgang til hele artikkelarkivet med tester, prøvekjøringer, havnereportasjer og gjør-det-selv-artikler fra og med 2006. Alle artiklene er søkbare .
Se Båtlivs artikkelarkiv på nett her
Kjøp av Båtmagasinet
På tampen av 2019 kjøpte Norsk Maritimt Forlag Båtmagasinet fra Aller Media. Inneværende år blir det to magasinene slått sammen til ett magasin og én nettside. De to publikasjonene utfyller hverandre svært bra: Båtliv har en sterk digital posisjon, mens Båtmagasinet er landets ledende trykte magasin for båtfolk. Redaksjonene vil satse på god forbrukerjournalistikk basert på Fagpressens retningslinjer. Vi mener at både bransje og publikum er tjent med troverdig og profesjonell båtjournalistikk.
Les også: Sammen for Båtfolket
Sommertokt med VG
Blant årets høydepunkter for redaksjonen var sommerens tokt med VG. Vi elsker å komme ut blant båtfolket og lage reportasjer, men i praksis blir det ikke så ofte som man kanskje kunne tro. I år kjørte vi imidlertid fra Vollen i Oslofjorden til Grimstad i juli. Underveis opplevde vi motorstopp i kuling ved Torungen fyr, måneformørkelse på Svenner og møter med en rekke inspirerende båtfolk, inkludert Jonas Gahr Støre i robåt ved Flosta.
Underveis la vi daglig ut nyheter på nett. Vi produserte også videoreportasjer og sendte live på Facebook. De fleste leserne kommer til batliv.no via Google-søk, posteringer på Facebook og fra nyhetsmailene vi sender ut to ganger i uka.
Les også: Motorstopp, måneformørkelse og møter med båtfolk
Fender feil vei
I de senere årene har Båtliv nådd ut til stadig flere lesere via digitale kanaler. Vi har et samarbeid med Aftenposten og deltar i appen Magasin+. Stadig flere leser vår ukentlige nyhetsoppdatering på mail, og Batliv.no hadde i fjor en vekst på 25 prosent i antall brukere. Artikler om brukte båter, tips til gode kjøp og praktiske saker er populært. Også spektakulære videoer om båttabber som vi bygger inn fra sosiale medier har vist seg å slå an hos mange. Mest lest i fjor var faktisk republisering av en eldre sak om hvordan man skal henge ut fenderne.
Se oversikten over de mest leste sakene i 2019 her
Vi takker våre lesere for følget i 2019, og ønsker dere alle vel møtt til et nytt båtår med oss.