Kommentar
Her kommer ungdommen
Unge kjøpere har kastet seg på båtmarkedet, og det er gode nyheter for både bransje og båteiere.
Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie
I påsken la 16-åringene Liv Hanh Basberg og Astri Nissen-Lie ut på båttur fra Kristiansand til Asker i en daycruiser av type Uttern. Jentene blogget og la ut video på batmagasinet.no fra turen. Innleggene skapte stort engasjement. På vår Facebook-side nådde én enkeltpost ut til over 43 000 personer.
Ifølge Finn.no ble antallet båtkjøpere under 45 tredoblet i fjor fra året før. – En yngre kjøpergruppe er på full fart inn i båtmarkedet. De har et annet handlemønster enn tradisjonelle båtkjøpere, uttalte nylig Norboat-sjefen Magnus Frøshaug Ryhjell. Han sier at bruktbåtsalget ble doblet i fjor, og at mange båtforhandlere kunne solgt tre ganger så mye.
Uttalelsene stemmer med undersøkelser Båtmagasinet har gjort. SSBs Importstatistikk for 2020 viser en kraftig vekst for båter med utenbordsmotor, samt kajakker og vannscootere, mens importen av større båter gikk ned i forhold til året før, men mye tyder nå på at salgsløftet for småbåter forplanter seg oppover i størrelse.
Støvsugd
Fordi Norge ikke er integrert i EUs frihandel med båter, og vi dermed må betale moms på nye og brukte båter fra utlandet, har de norske bruktbåtprisene gjennom flere år ligget lavt i forhold til våre naboland. Mange båter og begrenset befolkning har gitt kjøpers marked her til lands, inntil pandemien nå har tilført en helt ny gruppe kjøpere. Markedet for brukte båter er støvsugd det siste året. Etter finanskrisen i 2008 lå det over 15.000 brukte båter til salgs på Finn.no. Nå er det under 5000 båter til salgs, hvorav antall brukte båter annonsert av privatpersoner er under 1500, opplyste bransjeansvarlig Ole Martin Larsen hos Finn.no til Dagens Næringsliv i mars i år.
Prisøkning
Båtmagasinet har tatt en ringerunde til flere forhandlere, som melder om en prisøkning på kurante bruktbåter på 15-20 prosent det siste året. Enkelte selger nå brukte båter til høyere pris enn de kjøpte dem for noen år tilbake. Dette er gode nyheter for både båteiere og bransje. Båteierne får vekst i sine verdier, og det er enklere å selge en ny båt når kjøper ikke må regne med et stort verdifall.
Med smittepress, mutasjoner og vaksineknapphet ligger det an til at mange velger båtliv også i sommer. Ferske rapporter fra Finn forteller om en ytterligere vekst i år på 12-13 prosent fra i fjor. Samtidig anslår de at det ble omsatt nye og brukte båter på tjenesten for drøyt 25 milliarder kroner i fjor.
Påsketuren ga mersmak for Liv og Astri, som fint klarte å navigere innaskjærs langs Sørlandskysten og helt inn i Oslofjorden. Jentene var imponerte over Blindleia og den vakre naturen de opplevde underveis. Deres bilder, videoer og beretning har engasjert mange unge i sosiale medier.
Båtlivet har mye å by på, og det er flott at flere nå oppdager dette.