Kommentar

Nytt blod i båtlivet

Båtlivet har lenge hatt et gubbestempel. Ikke helt uten grunn, men nå skjer det noe. Vi ser stadig flere jenter som kjører båt på sjøen, og unge damer er på full fart inn i bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Redningsselskapet fosser fram med Rikke Lind ved roret. I siste utgave av Båtliv kan du lese om Miriam Lefdal, som har tatt over roret i Dreamline Yachts etter sin far John Olav Lefdal.

Hun har nettopp fullført en bachelorgrad med oppgave om båtbransjen ved høyskolen i Bergen. Konklusjonen i oppgaven hennes er at kundene må oppleve god service. Det er nok sunt for bransjen at det kommer til nye krefter som ser båtlivet på nye måter.

Alle bransjer endres for tiden kraftig av digitalisering og det såkalte grønne skiftet. I år er det solgt flere elbiler enn tradisjonelle biler i Norge, og Tesla X var den mest solgte bilen her i landet i september. Hus, biler og båter blir knyttet opp til smartteknologi.

Dagens og morgendagens båtkunde har neppe oljete fingre og skipperlue. Tiden er over da far tok med familien ut på bøljan blå hver sommer enten ungene var sjøsyke eller ikke. I dag er det kvinnene som råder. Forbruksforskning viser at damene bestemmer de fleste kjøp av bolig og bil her i landet. Fra folk i bransjen får vi høre at det i stigende grad også gjelder båt. Enkelte europeere spesialproduserer nå mindre båter med toalett for det skandinaviske markedet, fordi kvinnene her forlanger det.

Miriam Lefdal satser i luksusmarkedet med store og dyre båter, og ser at charter er et marked i vekst. I sommer har prominente gjester som musikeren Sting og Alibaba-gründer Jack Ma vært på fjordtur i Norge med Dreamline Yachts.

Penger

Dreamline Yachts har agenturet for Ferretti i Skandinavia. Den italienske luksusprodusenten har økt salget voldsomt de siste årene, i likhet med engelske Princess og Fairline som nå melder om rekordstore ordrebøker. Markedet for luksusbåter har tatt seg kraftig opp de siste årene, og produsentene inviterer kjøperne til å være med å bestemme interiøret. De ser at dette appellerer til damene. Princess eies for øvrig av det franske merkevarekonsernet LVMH, som blant annet også eier motehuset Louis Vuitton, mens Ferretti-merket Riva har et samarbeid med Gucci.

Den norske båttradisjonen er nok litt mer nøktern enn luksusbåtlivet ute i den store verden, men norske importører selger stadig flere luksusbåter til nordmenn som har båtene i Middelhavet. Enkelte kjøper båt i stedet for feriebolig, mens ikke så rent få har begge deler. Vi er jo blitt Espen Askeladder hele gjengen her på berget, og har mer penger mellom hendene enn noe annet folk i verden.

I fjor tok Oda Lotte Heitmann over som daglig i leder i Heitmann Marin, og erklærte at hun ville gjøre båtbransjen litt mer glamorøs og sexy. Hun har selv bakgrunn fra motebransjen, men har også jobbet lenge i serviceavdelingen i bedriften hun nå leder.

En nye generasjon nordmenn har fått sansen for det gode livet, og det er utvilsomt en fordel at unge kvinner kommer inn for å føre bransjen videre. Gubbene i Norboat og KNBF skaper ikke vekst med spareknivene sine. Vekst i bedrifter og bransjer kommer gjennom profesjonelle miljøer, som investerer i utvikling og tiltrekker seg talenter og kompetanse.

Framtiden tilhører ungdommen, også i båtlivet.