PRØVEKJØRT: TRE NYE EL-BÅTER
Elektriske eksperimenter
El-drift blir temmelig sikkert et viktig supplement til fremtidens båtliv. Og denne fremtiden kan komme før vi aner det.
En av de sentrale aktørene på el-markedet er Torqeedo. Selskapet har funnet et godt grunnlag for samarbeid med skandinaviske båtbyggere. Og på en stor finsk samling for båtjournalister i sommer viste lokale båtprodusenter tre vidt forskjellige el-modeller i samarbeid med den tyske motorfabrikken.
På raskere båter er det litium-familien som gjelder, og alle båtene hadde batterier basert på den velprøvde nikkel-mangan-koboltoksid (NMC)-teknikken vi kjenner fra godt elektroverktøy, el-sykler og ikke minst fra mange el-biler.
Vi fikk prøve to småbåter med «landstedsbåtmotorer» og kompakte batterier som kan ligne på helt vanlige batterier pluss en dagstur/hyttependlerbåt som med hell dro nytte av den nyeste trenden: Bilbatterier fra BMW. Nimbus har allerede el-modeller med i3-batterier, nå følger andre etter.
Uansett er dette spissteknologi som kan kjøpes i dag. Av den som har råd.
Les om el-båter her:
Terhi 400 C er en snusfornuftig landstedsbåt av solid ABS-plast. Stødig og praktisk, og med en liten styrekonsoll på styrbord side. Nå leveres modellen i en utgave tilpasset el-motor. |
Innovative og innimellom temmelig eksentriske Marino har relansert den klassiske 14-foteren Mustang, en båt som i sin tid krysset Atlanteren med Seppo Muraja og Arto Kulmala over Atlanteren som mannskap. |
Den siste av de tre eksperimentelle båtene som ble vist i Finland er på mange måter like eksentrisk som Mustangen og levert av en like annerledestenkende båtbygger. |