Båtliv mener
Nye trender vil prege båtlivet
Endringene i båtlivet blir mye større i tiårene som kommer, enn i tiårene som har gått.
Hvordan blir båtlivet i framtiden? Dette var spørsmålet fra Sjøen for alle til noen av landets mest profilerte designere i forbindelse med årets jubileumsutstilling.
Endringene i båtlivet blir mye større i tiårene som kommer, enn i tiårene som har gått, svarte designerne.
– Jeg var på Princess-standen på Boot i Düsseldorf og så den aller første båten utstilt sammen med de nyeste modellene. Da slo det meg hvor fin den første båten var, og hvor lite som egentlig har skjedd siden, sier Bård Eker som blant båtfolk er kjent for Hydrolift-båtene.
Gullalder
Det moderne fritidsbåtlivet fikk sitt gjennombrudd med plastens inntog på 50-tallet. I de påfølgende tiårene skjøt båtsalget fart over hele den vestlige verden.
Fritidsbåten ble et uttrykk for nyvunnet frihet og velstand i våre samfunn. I Norge vokste Skibsplast, Askeladden, Fjordplast, Draco, Windy, Nidelv, Scand, Saga, Nordkapp og mange andre produsenter fram i løpet av kort tid.
Vi gikk inn i en gullalder med stort båtsalg på 70- og 80-tallet, og et nytt oppsving på 2000-tallet. Men som produkt har båten vært bemerkelsesverdig uforandret i hele perioden, mener designerne.
Joda, båtene er blitt større, raskere og mer komfortable, og designet har endret seg med skiftende moter, men de grunnleggende egenskapene og funksjonene er stort de samme: Båtene bygges i glassfiber og motorene går på fossilt brennstoff med drev eller aksling
Les også (krever innlogging): Båtkjøperne forgubbes
Bråstopp
I de neste seksti årene forventer designerne en omveltning av både byggematerialer og drivstoff. For ikke å snakke om det nye båtfolket, som vil ha helt andre ønsker og forventninger enn tradisjonelle båtfolk.
Kanskje vil historikerne se et skille i 2008. Da stoppet båtsalget plutselig opp i både USA og Europa samtidig. Siden har det gått tregt med båtsalget, selv om det her hjemme har vært et par år nå med godt salg av båter med utenbordsmotor. Båteiernes snittalder ligger oppunder 60 år, og bransjen sliter med nyrekruttering av kunder i hele den vestlige verden.
Unge har ikke råd til dyre båter, og de er heller ikke så opptatt av å eie ting som generasjonen før dem. Delingsøkonomien kan gi mer spesialiserte båter i årene som kommer, tror Bård Eker. Han og kollega Espen Thorup ser for seg en utvikling der feriebåtene blir mer flytende landsteder i framtiden. Fornybar energi er på vei inn også i båtlivet. Thorup mener at brenselceller kan vise seg å bli framtidens løsning, der drivstoffet rett og slett er sjøvann.
Smarte båter
De siste årene har bransjen anstrengt seg mye for å gjøre båtlivet så enkelt som mulig. Designerne ser for seg at plotterne i framtiden tar over styringen av båten, og at man får autodocking-systemer som legger til i ferdige båser i gjestehavnene langs kysten. Smartteknologien er jo allerede på full fart inn i biler og hus, så hvorfor ikke i båt?
Og hva med byggematerialene? På Boot i Düsseldorf i år ble det stilt ut en båt bygget av lin. Hamp er på vei til å erstatte plast i mange sammenhenger, og designerne ser ikke bort fra at morgendagens båter vil bli bygget i organisk nedbrytbare materialer.
Framtiden ligger der. Det er spennende å spekulere i hva den vil bringe, men det eneste sikre vi kan si om framtiden er at den kommer.
Les også (krever innlogging): Snart får vi smarte båter