Husk å fendre ordentlig!
Flybridgebåter har stort vindfang. Man må ta hensyn til vinden ved tillegging. Se video.
Da de gamle redningsskøytene fikk motor for litt over hundre år siden, sies det at skipperne skrudde av motoren og heiste seil når de nærmet seg kai. De visste alt om vind og strøm, men lite om manøvrering for motor.
I dag er det omvendt for de fleste av oss. Vi vet lite om vind og strøm, og har gjerne mye teknisk hjelp til manøvrering. Men selv med baughtruster og doble maskiner, er det en stor fordel å kunne beregne båtens avdrift.
Her har vi funnet en video på YouTube som viser utfordringene med å legge til i sterk vind i en trang havn. Vi har også linket inn til artikler med gode råd og tips om tillegging og fortøyning i vårt store artikkelarkiv med nyttige og inspirerende artikler for alle båtinteresserte.
Les også: Til kai med style (for abonnenter)
Les også: Ut fra havn med en plan (for abonnenter)
Vinden
I Norge er det som regel vinden som er utfordringen, mens det på den andre siden av Nordsjøen gjerne er tidevannsstrømmen som gjør det vanskelig å manøvrere til kai.
Strømmen kan du i dag måle ved å se båtens bevegelse på kartplotteren når du driver med motoren frikoblet, men vær oppmerksom på at bakevjer. Verken strøm eller vind beveger seg i rette linjer, men buer av rundt odder og over grunner og koller. Vinden kommer ikke sjelden i kast. Videoen over illustrerer tydelig hvor fort en høy båt blåser av med litt vind. Derfor er det nødvendig å gå bestemt til verks når det blåser. Det er helt avgjørende at du vet hvilken retning det blåser fra, og du må gå opp mot vindretningen for å tillate litt avdrift under selve manøveren. Det å gå opp mot vinden er selve nøkkelen til å lykkes.
Se video: Til kai på spring
Fordi vinden kommer i kast, kan du komme til å feilberegne manøveren, selv om du kjenner båten godt. Derfor er det viktig å ha rikelig med fendre ute når du starter manøveren. Den kraftige vinden krever kraft også fra deg for å bevare kontrollen, og da kan det smelle om du feilberegner. Holde også fortøyningene klare når du går til kai. Du skal ha både for- og akterfortøyning samt spring liggende klare for rask fortøyning. Hemmeligheten her er å være rask til å fortøye.
En stor båt klarer ingen å holde igjen med håndkraft i sterk vind, men det kan hende at skipperen må bruke både fortøyninger til å komme inntil kaia. Særlig på båter uten thruster (baugpropell) er det avgjørende å kunne kjøre inn båten på spring. Manøveren i videoen over hadde ikke vært mulig uten thrustere, i så fall måtte man droppet anker opp mot vinden og bakket på stram nok line til å forhindre baugen fra å drive ned på nabobåten.
Se også Båtliv-video: Kryssholtet må brukes riktig