Båtliv mener
Båtglede over hele landet
Båtliv og VG har i dag sjøsatt et ny utgave av VG Båt. Det er ingen selvfølge.
Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie
I dag selges VG over hele landet med magasinet VG båt som bilag til avisen. VG Båt er laget av Båtliv i samarbeid med VG, det Båtliv har levert det redaksjonelle innholdet. Dagens utgave er den andre utgaven av VG Båt, og tilbakemeldingen fra leserne har vært svært gode.
Samme dag som Båtliv og VG sprer båtglede over hele landet, skriver landets kulturminister i Dagens Næringsliv at de økonomiske utfordringene i mediebransjen kan svekke den offentlige samtalen.
Les også: Vi skal ha tempo i mediepolitikken
Amerikanske giganter som Google og Facebook forsyner seg nå med over halvparten av de digitale annonseinntektene i Norge. Og annonsørene flytter pengene i raskt tempo fra papiraviser og magasiner over til nett.
Dermed blir det lite penger igjen til journalistikken. Det blir også lite penger igjen til det norske samfunnet fordi alle inntektene i Norge går direkte til Irland, og derfra videre til skatteparadiser. Facebook omsetter nå for to milliarder kroner i Norge, og betalte i fjor kun en halv million kroner i skatt.
Les også: Facebook-skatt provoserer
Vi håper at våre lesere og annonsører ser konsekvensene av denne utviklingen: Norske arbeidsplasser forsvinner, skatteinntekter som går til å betale for barnehager, sykehus, veier og mye annet forsvinner og journalistikken svekkes.
For den norske båtbransjen innebærer dette færre artikler om båter og båtliv. Færre reportasjebåter på sjøen som tar bilder og beretter om båtlivet. Færre journalister som skriver om nye båter og utstyr.
Borte
I dag er det kun Terje Bjørnsen som skriver om båt i Egmont, og han har bil som hovedområde. Båtmagasinets faste redaksjon er redusert til Atle Knutsen. Båtens Verden lages av studenter og pensjonister som driver for kreditors regning og ikke tar ut lønn, og Norsk Maritimt Forlag har nedbemannet de siste årene. I Sverige har kjente båtblader som Segling og Vi Båtägare forsvunnet.
De globale gigantene må først og fremt temmes av politikerne. I flere land har myndighetene nå pålagt Google og Facebook å betale skatt gjennom rettslige forlik. I går kom nyheten om at EU-kommisjonen har pålag Google en bot på 20 milliarder kroner for misbruk av markedsdominans i Europa.
Les også: Et slag mot monopolene
Når det gjelder båtbladene kan også bransjen ta et ansvar for å opprettholde båtjournalistikken. Ved å kutte i annonseringen svekkes grunnlaget for å formidle båtglede gjennom profesjonelle medier. I mange tiår har vi tatt det for gitt at båtbladene står på rekke og rad i hyllene hos Narvesen med innbydende forsider som lokker folk til båtlivet. Kompetente båtjournalister har i utgave etter utgave gitt råd og veiledning til båtfolk i alt fra navigasjon og sjømannskap til båtpuss og vedlikehold. De senere årene har vi publisert daglige artikler med inspirasjon og informasjon på nett.
Gratis
Men bransjen vil helst ha alt gratis. De kutter i annonser, forlanger bilder gratis og klager når ikke journalister kommer på besøk og skriver om dem når de har nyheter. Slik kan de ikke fortsette om man vil ha profesjonell båtjournalistikk. Det koster å lønne folk, det er ikke gratis å sende reportasjebåter på sjøen, og kontordrift krever sitt.
I dette forlaget har vi investert mye i nettsider og apper som sprer båtglede og formidler viktig informasjon til båtfolket der båtfolket er og når båtfolket ønsker det. Leserne kan søke opp gjør-det-selv-artikler på mobiltelefonen når en oppgave skal utføres. De kan laste ned havnetips og turreportasjer på lesebrettet og ta med ut i båten der det ikke er nettdekning. Alt innholdet vårt fra de siste ti årene er til enhver tid tilgjengelig online på PC, lesebrett og smarttelefon. Abonnentene får tilgang til tusenvis av nyttige og inspirerende artikler om båter og båtliv.
Gjennom vårt samarbeid med VG når vi også utover menigheten av frelste båtfolk med budskapet om båtlivets gleder. Vi minner folk på hvilken fantastisk kyst vi har her i landet, og alle de flotte opplevelsene båtlivet kan gi.
Profesjonell journalistikk er ingen selvfølge, og vi håper at bransjen og båtorganisasjonene forstår det.
Med disse ord til ettertanke ønsker vi alle våre lesere og annonsører en riktig god båtsommer. Kos dere med både VG Båt og Båtlivs sommnummer, som kommer fra trykkeriet denne uka!