Redaksjonell årsrapport for Båtliv
Lanserte nytt båtmagasin
Båtliv fikk mange nye digitale abonnenter i 2017, og lanserte VG Båt i samarbeid med Norges største avis.
2017 har vært et engasjerende, krevende og inspirerende år for Båtliv. Det har vært veldig oppløftende å se at vårt digitale tilbud er blitt tatt så godt i mot. Vi har brukt flere år på å utvikle tilbudet, der alle magasiner med alle artikler fra og med 2006 er blitt samlet i apper og plussartikler på nett.
Dette er et skattekammer av artikler og reportasjer, som mange har fått øynene opp for, og mange tegner nå digitalt abonnement eller plussabonnement som omfatter både det trykte magasinet, appene og plussartiklene.
Antallet lesere (brukere) økte med 20 prosent fra 2016, og lesertiden på batliv.no ble mer enn doblet.
VG Båt
Vi har også styrket og utvidet vårt samarbeid med solide mediepartnere. Båtliv og vårt søstermagasin SEILmagasinet er begge med i Aftenpostens Magasin+-app med utvalgte kvalitetsmagasiner for avisens lesere.
Ikke minst har vi i årlansert et helt nytt magasin – VG Båt – i samarbeid med avisen VG. For første gang har vi fått et riksdekkende båtblad med nesten en halv million lesere her i landet. VG er fornøyde, leserne er fornøyde og vi er fornøyde. I 2018 utgir vi tre utgaver. (Trykk på ikonet under for å se VG BÅT).
Positivt er det også at Interpress i 2017 besluttet å selge Båtliv og søstermagasinet SEILmagasinet også på det svenske løssalgsmarkedet.
Samtidig må vi konstatere at datoen er gått ut på Båtguiden, som i over 40 år har oppdatert folk om båter og utstyr, etter flere år med fallende interesse fra annonsører og lesere.
Lesertallene gikk også ned som følge av at digitale utgaver ennå ikke medregnes i Kantars målinger.
Virtuell båtutstilling
I annonsemarkedet lanserte vi ved inngangen til 2017 Båtbyrået som del av forlaget. Gjennom Fagpressen har vi inngått samarbeidsavtale med solide digitale partnere, som kan hjelpe bransjen med digital markedsføring. Vi kan levere målgruppen båtfolk på Facebook, på finn.no og et bredt utvalg nettaviser, og vi har utviklet gode løsninger for annonsørinnhold også for kunder med små budsjetter.
For enkelte kunder har vi i år laget virtuell båtutstilling med 360 graders bilder og video, og flere etterspør den typen hjelp til å styrke innholdet på egne nettsider og Facebooksider.
Se eksempler på 360-visning her.
Inspirasjon
Båtlivs visjon er å være båtfolkets beste venn. Dette innebærer at vi vil inspirere folk til å velge båtlivet som hobby, og gi alle som driver med båtliv god informasjon til et godt båtliv. Fra kjøpeguider og tester til reportasjer om havner og opplevelser, tips om båtpuss og vedlikehold og lærerike artikler om navigasjon og sjømannskap.
Som markedsføringskanal er vår misjon å hjelpe bransjen til å være synlig i vrimmelen av annonsører i et krevende medielandskap.
Vi opplever at i 2017 har klart å nå ut til flere lesere med mer innhold enn noen gang, og vi tilbyr bransjen flere og bredere markedsføringsmuligheter enn noen gang.
Les mer om markedsføringsmulighetene på Båtliv her
Lofoten
For oss i redaksjonen har nok høydepunktene vært noen fantastiske reportasjeturer. Vi prøvekjørte en Viknes fra Buholmen Båt i Bodø på tokt i Lofoten, der vi besøkte Henningsvær, Svolvær, Skrova og Trollfjorden, møtte herlige folk og fikk flotte bilder. Vi hadde med drone, som vi også har begynt med i år, og som gir helt nye perspektiver til reportasjene.
Det andre var kombinert ferie med sønnen min og reportasjetokt med Statsraad Lehmkuhl fra Bergen til Åbo i Finland, hvor vi fikk oppleve Tall Ships Race med mange titalls seilskip og skøyter fra hele verden.
Jeg ønsker alle lesere og kunder et godt nytt båtår med mange gode opplevelser på sjøen i 2018!