
40 år med båtglede
Båtmagasinet er 40 år i år. Båtfolk uten redningsvest. Barn som fikk St.Hans pils. Tips til sex ombord. Og en reportasje fra en båttur alene rundt Svalbard, var noe av det vi skrev om i det aller første magasinet som utkom i oktober 1985.

– Skal vi ta en tur på fjorden? La motoren brumme fornøyd, få båten opp av vannet og la vinden leke med hårpryd og solvarme kinn. Slik innleder redaktør Ingvar Johnsen sin presentasjon av Båtmagasinet i den aller første utgaven som utkom oktober 1985. La oss kappe fortøyningene og finne en skjærgårdsøy i havet, en fredelig plett hvor vannet er rent og friskt, fisken biter, solen steker dovne kropper og elleville barn, fortsetter han. For det er jo drømmen ikke sant, som vi pleier hele vinteren gjennom året, slutter han.
Ingvar Johnsen var redaktør. Anne Marit Klokk var journalist, Hans Eidstuen gjorde layout. En av de mest anerkjente motobåtskribenter for sin tid Dag Pike var tilknyttet magasinet. Rohny Kristensen var fotosjef og kona til Rohny Turid, eller "Tuppen" blant venner var sekretær og tok alle innkommende telefoner. Sivilingeniør Eivind Amble kunne formidle sine kunnskaper på en lettfattelig måte etter å ha hatt en finger med i konstruksjonen av Fjord, Saga, Scand, Wester Sunrise, KB, Pioner, Rana, Norpower og Windy for å nevne noen. Dessuten kunne han spille jazztrompet og var en festlig og fargerik fyr ble det fremhevet. Allerede fra første magasin knyttet man også til seg ekspertise i Sverige med Torbjørn Nilsson som var en av Sverioges mest anerkjente båtskribenter.
Mangt og meget har endret seg

Etter å ha lest førsteutgaven av Båtmagsinet må man kunne slå fast at mye har endret seg på førti år. Dengang var det hyggelige bilder av folk, barn og voksne, som fylte baugen på plastsnekka til trengsel uten redningsvest. Kajakkpadlerne freste forbi i en skokk av motorbåter ved Langåra, også de med bare solbrune kropper. Vest hadde ingen av de hørt om heller. Med blomster i håret og pappas pilsflaske i hånden var St. Hansfesten reddet for lille Pia på Anholt.


Sex ombord
Hvordan i huleste får man dette til ombord i en båt hvor hele familien ofte sover i en eneste stor "binge" spør Båtmagasinet i en artikkel som kommer med tips og råd om hvordan man skal angripe saken. Noen sender barna av sted med hunden eller for å kjøpe iskrem. Et annet forslag er at noen i nabobåten kan overta barna en stund. Det kan fort ende opp med å forbanne båtprodusenten fremgår det av artikkelen, ettersom køyene ombord ikke er dimensjonert for denslags, så det blir kaos i putene og kaldt i baken! En. lang og intrikat bortforklaring om hvorfor mor og far må i land en stund, er heller ikke alltid løsningen når femåringen gauler over hele bukta: – Bare gå dere, men noen søster vil vi ikke ha!
Artikkelen er rettet: Vi kom først i skade for å skrive at Anne Marit var kona til Ingvar Johnsen. Han forsikrer oss imidlertid om at han fortsatt er lykkelig gift med sin Ellinor nå, som dengang. Vi kan bare gratulere og ønske fortsatt hell og lykke!