"Sjøen for alle" kan være historie
Er den tradisjonsrike båtmessen «Sjøen for alle» på Norges Varemesse på Lillestrøm i ferd med å bli historie? Hos flere av de toneangivende utstillerne er stemningen laber for vårens messe. De har greid seg bra gjennom pandemien uten messene.
i årEr det pandemien som har fått båt- og motorimportører til å tenke annerledes? Det har kokt i markedet de to siste årene – uten drahjelp fra tradisjonelt viktige messer som «Sjøen for alle» og «Båter i sjøen». Eller er det mangel på tilgang på båter og motorer som er årsaken?
Flere faktorer
En telefonrunde Båtmagasinet har foretatt viser at det er en kombinasjon av flere faktorer som gjør at det spøker for neste utgave av «Sjøen for alle» på Lillestrøm.
Også daglig leder Magnus Frøshaug Ryhjell i bransjeorganisasjonen Norboat sier til Båtmagasinet at det er uklart hva som skjer med vårens båtmesse på Lillestrøm.
-Det som er viktig nå er å lytte til våre medlemmer og tilpasse oss situasjonen der ute. Jeg tror vi går inn i en overgang mellom en pandemi, som har skapt mangel på leveranser, og et normalt markedsår. Bransjen er usikker på hva de kan tilby og hvordan de kan rigge seg for et normalt år igjen.
-Betyr det at det spøker for «Sjøen for alle» 2022?
-Vi sonderer terrenget i disse dager og har ikke diskutert spørsmålet med Norges Varemesse, sier han.
-At bransjen har funnet nye kanaler, kan dette bety at den tradisjonsrike messen på Lillestrøm snart er historie?
-Jeg tror ikke det. Jeg mener bransjen befinner seg i en vanskelig situasjon mellom en pandemi og et normalt marked hvor import har hatt store transportmessige utfordringer. Den tradisjonelle messen vil bestå og være en viktig arena. Dette blir eventuelt et overgangsår.
De tre store vil ikke
De tre store motorimportørene Yamaha, Mercury og Suzuki har valgt å ikke delta på "Sjøen for alle" 2022.
- Hovedgrunnen til vårt nei til neste års «Sjøen for alle» er varetilgangen, sier divisjonssjef for Marine i Yamaha Skandinavia, Iver Strand, til Båtmagasinet.
- I prinsippet har vi allerede fulle ordrebøker og salget går bra uten messer. Det er flere som ikke vil være med i 2022. Vi vet ikke hvordan dette arter seg videre, men i det lange løp mener jeg messen bør bestå. Det er uansett ikke et spørsmål vi avgjør alene. Mange forhandlere har store kostnader på messene. I tillegg til at deltagelse er dyrt, skal det skal gis solide kampanjepriser på båter og motorer, sier han.
Iver Strand legger ikke skjul på at det under pandemien er gjort store investeringer i utstillinger hjemme hos de lokale forhandlerne, og at dette sammen med digital satsing sentralt gir resultater.
-Hva som skjer videre vet vi ikke, men har sagt klart og tydelig at vi ikke blir med i 2022. Da har alle noe konkret å forholde seg til. Vi har nemlig de siste årene brent oss grundig på kostbare forberedelser, før messer er avlyst, sier Iver Strand.
"Ikke hugget i stein"
Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande bekrefter at også Suzuki-importøren uteblir fra Lillestrøm-messen i 2022.
-Hovedårsak er mangel på varer. Det er lite interessant å jazze opp stemningen på en messe når vi likevel ikke kan innfri kundenes ønsker, sier han.
-Hva som vil skje på lang sikt, kan ikke jeg si noe om nå. Det må evalueres fortløpende. Kan godt hende messe i en eller annen form også er fremtiden, men hvordan, er ikke hugget i stein. Vi må også innse at løpende utvikling av digitalteknologi kan åpne for andre løsninger og markedsmuligheter, men det får vi komme tilbake til, sier Jørgensen.
Direktør Calle Olsson i Brunswicks norske avdeling, som blant annet importerer Mercury, sier i en kommentar til Båtmagasinet at de har valgt å ikke delta på «sjøen for alle» i 2022 på grunn av mangel på tilgang på egne produkter og fordi toneangivende båtprodusenter som benytter seg av Mercurys motorer, ikke deltar.
-Vi har denne gangen vurdert at vi ikke vil få den markedsmessige oppmerksomhet som er ønskelig, sier han.
Nordkapp uteblir
Markedsdirektør Kjell Olav Frogner i Nordkapp er klar på at produsenten ikke stiller, hverken i Oslo, Stockholm eller Helsingfors. Også andre store båtprodusenter, som Askeladden, vegrer seg, blir det opplyst til Båtmagasinet.
-Vi mener det ikke er riktig at 70 % av markedsbudsjettet vårt skal gå til messene, sier Kjell Olaf Frogner. Nordkapp kan vise til gode salgstall uten drahjelp fra messene. Pandemien har åpnet for andre måter å selge båt på. Den erfaringen tar Nordkapp med seg videre.
-Ingen tvil, om at de store motorimportørene har stor makt og de skuler på hverandre, sier en av de store båt- og motorforhandlerne i Norge, Pål Herholdt Andersen i Tønsberg.
Han han er skuffet over at det brenner et blått lys for kommende messe.
-Man kan gjerne skylde på dårlig tilgang på båter og motorer, men det er et vikarierende argument. Vi kan alltid skaffe aktuelle kundebåter. «Sjøen for alle» er en viktig arena. Gode eller dårlige tider, det er viktig at vi alltid er i stand til å ligge frempå når det gjelder markedsføring av båt og motorer, derfor er og blir den messen viktig, sier han.