Frisk debatt om høyhastighetsbevis
Beslutningen om å innføre høyhastighetsbevis har skapt stor debatt på vår Facebookside med 200 ulike kommentarer.
Regjeringens vedtak om innføring av høyastighetsbevis fra 2022 engasjerer. Båtmagasinets sak har nådd ut til over 77 000 personer på Facebook, og avstedkommet 200 kommentarer foreløpig. Her et lite utvalg som viser noe av spennet i reaksjonene:
–Dette burde vert gjort for lenge siden. Det blir på samme måte som overgang fra moped til motorsykkel, mener Jørn Øksnes.
– Hvordan vet lovens lange arm om båten min går over 50 knop? Spør Martin Leirvik Olsen.
– Enten blir dette banale greier der en eller annen kurstilbyder ber oss være varsomme og at fart kan være farlig, servert sammen med kursbevis og to vers av kumbaya, my lord.. Eller et svindyrt opplegg med praktisk bruk. Uansett, da slike ulykker knapt eksisterer blir effekten null. Tror også det er få båter som på papiret går fortere enn 49 knop etter 2022, skriver Tommy Olsen.
–På sin plass, burde blitt krav for alle båter som går over 30 knop. Er profesjonell kaptein på hurtigbåt, vi må ha tilleggsertifikat for å føre fartøy som går over 20 knop som tar mer enn 12 passasjerer, skriver Trygve Tønnessen.
–Fint. Men jeg savner også krav til praktisk opplæring og praktisk prøve for å få det eksisterende båtførerbeviset. Slik det er i dag så får man båtførerbeviset ved kun å svare 80 prosent riktig på 50 spørsmål. Hva om man fikk bilsertifikat ved kun å ta en teoritest? Ikke praktisk opplæring eller praktisk prøve? Da tror jeg at jeg ikke ville beveget meg i trafikken lenger.., skriver Jostein Fauskanger.
–Skulle vært fra 40 knop og opp. For mange landkrabber, som ikke forstår kreftene, mener Alexander Michael Sukke.
Delta i debatten på Facebook her
–Dette er bare tull, her er det noen som vil få innført noe som en kan tjene penger på og regner med at noen allerede har kursa klar. Få heller ungene/ ungdom med og lær dei opp på veien, skriver Edvin Førde.
– Vi på Vestlandet takler båt, ikke østlendinger! Hevder Arve Roksvåg.
–Tok høyhastighetskurset til RS nå på sensommeren og det var utrolig lærerikt og interessant. Pål Nilsen er en dyktig båtmann og det var moro å lære hvordan man håndterer båt i høy hastighet i grov sjø. Vi fikk teste oss i en Goldfish X9, skriver Bjørn Christian Einander Jordfald.