Handlingsplanen mot fritidsbåtulykker

– Det bør være lavere promille for båter i plan, mener Pål Virik Nilsen, som er kursinstruktør i Redningsselskapet.
– Det bør være lavere promille for båter i plan, mener Pål Virik Nilsen, som er kursinstruktør i Redningsselskapet.

Foreslår lavere promille for hurtige båter

Norboat foreslår lavere promillegrense for hurtiggående fritidsbåter, og får støtte fra seilerne og racerbåtfører.

Publisert Sist oppdatert

Verken båtbransjen eller båtfolket ønsker en lavere promillegrense generelt på sjøen. Ni av ti medlemsbedrifter i Norboat er motstandere av å endre dagens promillegrense på sjøen, opplyste seniorrådgiver Thomas Nicolai Bjønness i Norboat på Fritidsbåtkonferansen i Haugesund sist uke, men Norboat kan stille seg bak 0,2 promille for hurtiggående fritidsbåter.

– Norboat har i gitt tilbakemelding til styringsgruppen for nullvisjonsarbeidet at vi ikke støtter en generell anbefaling om lavere promillegrense på sjøen, da vi mener at tallgrunnlaget for innføringen av lavere promillegrense er fraværende. Det er høy promille (over 1,7) i kombinasjon med høy fart og tussmørke som går igjen som risikofaktor. På bakgrunn av dette kan vi stille oss bak et forslag om lavere promillegrense gjeldende for hurtiggående fritidsbåter, tilsvarende 0,2 grensen som pr i dag gjelder for fartøy over 15 meter, sier Bjønness til Båtmagasinet.

SKANDALE: Petter L. Larsen i Norges Seilforbund mener det er en skandale at det ikke legges mer vekt på bryggesikkerhet blant forslagene til nasjonal handlingsplan for sikkerhet på sjøen.
SKANDALE: Petter L. Larsen i Norges Seilforbund mener det er en skandale at det ikke legges mer vekt på bryggesikkerhet blant forslagene til nasjonal handlingsplan for sikkerhet på sjøen.

Planende båter

I dag er promillegrensen for fritidsbåter under 15 meter 0,8. Racerbåtfører og kursinstruktør i Redningsselskapet Pål Virik Nilsen, er på linje med Norboat, og ønsker en praktisk tilnærming.

– Grensen for lavere promille bør gå ved båter i plan. Det er enkelt for politiet å se om båten planer eller ikke, sier han til Båtmagasinet. Han får støtte fra seilerne, som ønsker mer søkelys på sikkerhet i havner.

– Vi er reelt bekymret for at overdrevent fokus på promillegrense vil ta oppmerksomheten helt bort fra andre tiltak som i større grad vil kunne redusere ulykkestallene. I den grad promillegrensen skal vurderes, vil det i så fall etter vår mening være en åpenbar mulighet å knytte dette til bruk av fartøy med krav til høyhastighetssertifikat, sier rådgiver Petter L Larsen i Norges Seilforbund til SEILmagasinet.

Båtforbundet påpeker at det har vært svært få ulykker de siste syv årene der båtfører har hatt promille under 0,8. – Virkeligheten er at i løpet av syvårsperioden omkom fire førere i løpet av de siste syv årene. Dette gir en fatal ulykkesrate på 0,66 båtfører pr år i løpet av perioden. Det synes dessverre ikke mulig å relatere lavpromillerisikoen opp mot helt edru personer, sier generalsekretær Stig Hvide Smith i Båtforbundet, som ønsker å beholde dagens regelverk.