Leder Båtmagasinet 6
Politibåter til besvær
Politiet har besluttet å ta samtlige båter av typen Marell M12 ut av tjeneste inntil videre. Fadesen med politibåtene føyer seg inn i rekken av feilkjøp, overskridelser og manglende prosjektstyring av offentlige innkjøp.
Kommentar av Båtmagasinets sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie
Milliardoverskridelsene har kommet tett på store dataprosjekter for NAV, Politiet og Helse-Norge, for å nevne noen av de mer skandaløses prosjektene.
Nå føyer også innkjøp av politibåter seg inn i rekken av byråkratiske tabber. Norsk politi har kjøpt ni båter av typen Marell M12 for 70 millioner kroner. Ett år etter levering er to av de seks leverte Marell M12-ribbene ennå ikke i normal drift.
Feilene har vært så mange at Politiets fellestjenester (PFT) har bestilt en hurtigutredning av hvordan feilene ved de nye politibåtene kan utbedres, skriver fagbladet Politiforum.
Nå føyer også innkjøp av politibåter seg inn i rekken av byråkratiske tabber.»
Viktige ankepunkter har vært utfordringer med elektronikk og elektriske systemer, og at det er målt forhøyede verdier av benzen som følge av bensindamp i kabinen. I tillegg er det avdekket noen avvik med tanke på forskriftskrav, skriver bladet.
Etter flere mislykkede forsøk på reparasjoner velger PFT å hente inn selskapet Synfaring AS for å gjennomgå problemene. Til nå har Marell betalt for utbedringene av båtene, men politiet må selv dekke regningen for gjennomgangen. Det er avtalt at dette skal koste 45.000 kroner. Inntil videre er alle båtene nå tatt ut av tjeneste.
Nye ferger rett i bøyene
Det finnes båter som både tollvesenet og politiet har lang og god erfaring med, og man undres over at den kunnskapen tilsynelatende ikke har vært tungt vektlagt i anskaffelsesprosessen, men det kan virke som om innkjøpskompetanse generelt er lite påaktet i offentlig sektor.
For et halvt års tid siden skrev Båtmagasinet om den nye fergen på Hvaler til 550 millioner kroner som måtte legges rett i bøyene. Da den nye elektrisk drevne fergen til over en halv milliard kroner ble levert, manglet både fergeleie og lademuligheter, og den hadde heller ikke fått godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet til hele fergeruten.
Dessverre er ikke MF «Torine» et unikt tilfelle. I Brevik ble for eksempel MF «Sandøy» liggende i opplag i nær to år fordi politikerne ikke hadde bygget nye fergeleier til elfergen, og da den endelig kom i drift, viste det seg at den ikke kunne legge til i mye vind på et av anløpsstedene.
Politibåtene føyer seg altså inn i en lang rekke feilkjøp, og de mange feilkjøpene og overskridelsene er et alvorlig varsku for offentlig sektor. Samfunnet er ikke tjent med et byråkrati som sløser med skattekronene.
Det er våre penger de kaster bort.