PÅHENGER: Torqeedo har en elektrisk påhengsmotor som yter 80 hester. Den er perfekt for landstedsbåter som planer, men prisen er svært høy.
HYDRID: Bavaria E34 kan du få med diesel, hybrid, eller ren eldrift. Dyre batterier gjør at nesten alle kjøpere velger ren diesel.
FORNUFTIG: Med strøm på brygga, er elmotor fornuftig på en seilbåt. Den er til hjelp inn og ut av havn. Lav vekt, mindre mekk, er verdt høyere pris.
Vannski: Torqeedo har kraft nok for vannskikjøring, men det blir mye lading og lite vannskikjøring med dagens infrastruktur for lading.
DYRT: Merione 22 er spesialutviklet for elmotor, og er bygget lettere enn vanlige båter. Under dørken har båten en batteripakke fra BMW i3.
VINDKRAFT: Seilbåter kan bruke propellen til å produsere strøm når de seiler. Få teknologier er så godt utviklet som vindkraft.
BATTERI: Torqeedo selger batteripakken fra BMW i3 og i8 for bruk i båt. Båten må konstrueres for å benytte seg av denne.
LYDLØST: En av fordelene med elmotor er at det ikke gir noe lukt eller støy. Her er en 20 hester Torqeedo montert på en fire meter lang Terhi.
VINDKRAFT: Seilbåter kan bruke propellen til å produsere strøm når de seiler.

Elbåter er her, men de er ikke for alle

Produktene for elektrisk framdrift er på markedet. Det finnes små lette påhengere, kraftige kostbare maskiner, og drivstoffbesparende hybridsystemer. Prisen er en utfordring, særlig om høy fart er et krav.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER