BRANNFARE: KNBF kaller litiumbatterier for brannfeller, mens Skanbatt-forhandler mener blybatterier er farligere

Advarer mot ny batteriteknologi

Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) roper varsko for bruk av litiumbatterier i båt, men batteriekspert mener slike batterier er tryggere enn blybatterier.

Publisert Sist oppdatert

Vi har alle hørt om litiumbatterier som begynner å brenne, og som det er nesten umulig å slukke. Dette er noe ingen vil oppleve i en båt. Generalsekritær Stig Hvide Smith i KNBF skriver:

– Med et betydelig marked vil man naturlig oppleve prispress. Dette vil igjen medføre strategi for høyvolum produksjon, hvor produksjonskost presses for å optimalisere konkurransekraft på pris. Jeg roper med dette et kraftig varsko i forhold til mulig utvikling. Litium batterier er brannbomber ved uriktig bruk, feilinstallasjon eller uegnet type, skriver Hvide-Smith og fortsetter:

–Det er innlysende at sannsynligheten for alvorlige ulykker er overveiende til stede, og at vi må tenke føre var!

Båtforbundet må med alle midler orientere båtfolket om situasjonen. Sjøfartsdirektoratet må vurdere om det er reguleringer eller tiltak som kan forestås. Media må ta ansvar med omfattende orientering rundt risiko, kvaliteter, installasjon og viktighet av tilpasset ladesystem. Skriver denne mail relativt bredt som varsko til sentrale aktører innen sjøsikkerhet, skriver KNBF.

KNBF har skrevet en artikkel om litiumbatterier. Du finner den her.

Sjøfartsdirektoratet svarer

Petter Andre Søreng i Sjøfartsdirektoratet ser farer ved brukt av slike moderne batterier, men toner det hele litt ned og skriver:

Som KNBF påpeker er det en viss økt risiko knyttet til disse batteriene dersom installasjon og bruk ikke er korrekt. Bransjen og Sjøfartsdirektoratet har heldigvis allerede hatt dette på agendaen en stund. I den tekniske komiteen SN/K-146, har Sjøfartsdirektoratet bidratt sammen med flere av deltakerne for å utarbeide en god veiledning som dekker installasjon ved produksjon eller ombygging.

Produsenten eller den som installerer ved ombygging må vurdere mulige risikoer for å identifisere hvilke grunnleggende krav som er relevante.

Løsninger og krav som ikke dekkes av harmonisert standard må dokumenteres detaljert i teknisk dokumentasjon for å vise at de grunnleggende kravene er oppfylt. Veiledningen dekker installasjon ved produksjon og ombygging, men er ikke juridisk bindende. Den er ment som hjelp til å vurdere om de grunnleggende kravene er oppfylt ved installasjon av litiumbatteri og er et eksempel på hvordan man kan installere og dokumentere tilstrekkelig.

Mer informasjon om veiledningen, sjekklister og mal for risikovurdering finner du på Norboat sine nettsider her:Installasjonsveiledning Litium batterier | Norboat. Vis gjerne til denne hvis dere skal publisere flere nettsaker.

Veiledningen har også blitt omtalt noe i media, blant annet i Båtmagasinet: Klare anbefalinger ved bytte til litium (batmagasinet.no), men dette er informasjon som vi kan jobbe for å få ut bredere.

Blybatterier er også farlige

Tommy Moe er daglig leder i Skanbatt, en bedrift som både selger tradisjonelle batterier og litiumbatterier. Han selger tusenvis av batterier hvert år, og får verdifull tilbakemelding om hva som fungerer og hva som ikke fungerer så bra. Han er mer engstelig for feillading av blybatterier som skaper knallgass, en livsfarlig gass som lett kan gi eksplosjon.

– Vi selger alle typer batterier, og opplever hver sesong at et antall blybatterier eksploderer fordi de har stått tomme om vinteren og sulfatert.

Vi selger noen tusen litium-batterier til båter, bobiler og hytter og har til dags dato ikke opplevd eller lest om en eneste brann.

Det er særdeles liten sjanse for brann i et LiFePO4 batteri av høy kvalitet, men selvsagt finnes det en større risiko på "billige" batterier med lavere kvalitet.

Ellers kan man ikke sammenligne lavenergi LiFePO4 celler som vi bruker med type høyenergi celler i biler og annet, skriver Moe i en epost til SEILmagasinet.

LiFePO4 er kjemien som i stor grad brukes i båt. Dette er en teknologi som er billigere og har lavere energitettehet enn batteriene som brukes i mobiltelefoner og elsparkesykler. Battericellens spenning passer også bedre med 12 volts anlegg.