FULL TANK: Årlig fyller båtfolket for mer enn én milliard kroner.
SYDENALTERNATIV: Båteferien er ikke å forkakte, og du kan gjennomføre den med god samvittighet.

Fyller for 1,3 mrd. kroner

Norske båtfolk fyller bensin og diesel for mer enn én milliard kroner i løpet av sesongen. Motorbåter forurenser en god del, men Syden-turer er verre.

Publisert Sist oppdatert

Full tank, takk! Ja, det blir da 1,323 milliarder kroner. Ifølge Båtliv-undersøkelsen fylte norske fritidsbåter drivstoff for dette beløpet i 2012.

Joda, det er ikke til å legge skjul på at det går med litt «suppe» når Ola og Kari båteier lever ut feriedrømmene sine langs kysten. Å kjøre stor motorbåt er ikke det mest miljøvennlige man kan gjøre, i alle fall ikke om man ligger i halvplan og graver opp hekksjø.

Men båtfolk er nok likevel bedre enn sitt rykte. Mange har spurt oss om klimaregnskapet for fritidsbåter, og her er noen tall. Mens veitrafikken slipper ut 9,6 millioner tonn CO2 i året, ligger fritidsbåtene på under 250 000 tonn. Dette henger selvsagt sammen med at svært mange flere bruker bil mye oftere enn båt.

Utslippene fra innenriks luftfart ligger på 1,2–1,3 millioner tonn CO2, men da er ikke flyvninger inn og ut av landet medregnet.

Syden

En båt forbruker jo mye mer drivstoff enn en bil under kjøring. En skjærgårdsjeep med 100 hestekrefter på hekken kommer opp i et forbruk på 20 liter i timen når man gir ordentlig gass, mens en moderne bil kan ligger under én liter i timen under normal kjøring.

Formelen for utslipp er 2,66 kilo CO2 pr. liter diesel og 2,32 kilo pr. liter bensin. For en båt som bruker 20 liter i timen og kjører 50 timer i løpet av sesongen, blir utslippet da 2,3 tonn i løpet av sesongen.

Utslipp er naturlig nok en funksjon av forbruksnivå ganger kjøretid. En dieseldrevet båt som bruker 20 liter i timen og går 100 timer, slipper ut 5,32 tonn CO2 i løpet av sesongen.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå slipper en familie på fire ut tre tonn CO2 i løpet av noen timers flytur frem og tilbake til Kanariøyene. Det er mer enn vi klarte å produsere av CO2 med vår reportasjebåt i løpet av sesongen i fjor. I praksis forbrant vi da 750 liter diesel, noe som gir snaue to tonn CO2-utslipp. Dette er også mindre enn en vanlig bilist slipper ut i løpet av et år. Ifølge SSB slipper en gjennomsnittlig bilfører, det vil si en som kjører 14 000 kilometer i løpet av et år, ut 2,5 tonn CO2.

Biodiesel

Det er mulig at forskerne tar feil når de påstår at klimaendringene er menneskeskapte. Ikke vet vi i Båtliv. Men vi har ikke lyst til å gamble med jordas framtid. Båtliv er ingen miljøfiendtlig ferieform, men det finnes selvsagt store rom for forbedringer.

Båtbransjen utvikler stadig mer drivstofføkonomiske motorer og ser på alternative motorløsninger. Hybridmotorer er minst like aktuelt i båt som i bil. Likeledes bør biodiesel være like aktuelt i båt som i bil. Hver og en av oss kan tenke igjennom båtbruken vår. Er det egentlig så viktig å kjøre fort og langt i ferien? For mange betyr jo ferie nettopp å senke tempoet og slappe av uten for mye kav og mas.

Da blir båtlivet også en miljøvennlig ferieform.