Leder Båtmagasinet

PRISER: Med dagens høye drivstoffpriser kan det være lurt å planlegge båtferie i nærområdet.

Drivstoffpriser som svir

Båteiere kan nok bekymre seg over vær og vind, men i år er det drivstoffprisene folk er opptatt av.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie

En bekjent av oss kjøpte nylig en flott, gammel skøyte. Da han fylte tanken for å kjøre skøyta hjem stoppet dieselpumpen på 38 000 kroner.

For en familiebåt av typen Scand 29 Baltic koster det i skrivende stund 8000 kroner å fylle de to dieseltankene. Mange har kjøpt båt de siste årene. Nye og gamle båteiere kan nok bekymre seg over vær og vind, og tidvis også navigasjon og sjømannskap, men i år er det drivstoffprisene folk er opptatt av.

I et intervju i denne utgaven av Båtmagasinet sier Magnus Nysveen i Rustad Energy at bensinprisene i sommer på enkelte dager kan komme helt opp i 30 kroner literen. Med forbruk på 50 liter timen i marsjfart innebærer det 1500 kroner timen i drivstoffutgifter.

La oss si at marsjfarten er 25 knop. Da vil en sommerferie hvor du tilbakelegger 250 nautiske mil koste 15 000 kroner.»

La oss si at marsjfarten er 25 knop. Da vil en sommerferie hvor du tilbakelegger 250 nautiske mil koste 15 000 kroner. Distansen tilsvarer omtrent tur-retur Oslo-Arendal eller Bergen-Sogndal, som vil være en nokså normal ferietur for mange båtfolk.

Generalsekretær Stig Hvide-Smith i Kongelig Norsk Båtforbund frykter at mange vanlige båtfolk ikke får råd til ferieturen langs kysten med familien i sommer. Han sier at KNBF jobber med saken overfor politikerne.

Ferieidyll

I vinter har husholdningene fått støtte til strømregningene, men i Båtmagasinet tror vi nok dessverre at det sitter lengre inne å subsidiere drivstoff til biler og båter. Tvert om, jobber jo myndighetene aktivt for å redusere bruken av fossilt drivstoff til transport, selv om regjeringen i revidert budsjett har varslet at de også vil kutte noe i elbilstøtten.

Vi må nok se i øynene at det grønne skiftet medfører høyere energipriser, i alle fall i en overgangsperiode, selv om dagens akutte situasjon er forårsaket av en rekke forhold. Krigen i Ukraina har ført til redusert tilførsel av olje og gass fra Russland. Pandemien har ført til problemer med leveranser og høye transportpriser. Til alt overmål har værforholdene vært ugunstige for fornybar energi i store deler av Europa det siste året.

Med havneavgift på 450 kroner i enkelte havner for båter over 32 fot, kommer regningen opp i 19500 kroner for drivstoff og ti dagers overnatting på turen vår med ti timers kjøring i 25 knop.

Drivstoffprisene svinger for tiden, og vi får håpe at de ikke når de mest dramatiske høydene i sommer. Samtidig er det nok fornuftig å planlegge for kortere båtturer i sommer om feriebudsjettet blir litt trangt. Vi er jo så heldige å ha en fantastisk skjærgård langs nesten hele kysten vår. Selv fra storbyer som Trondheim, Bergen og Oslo er det korte avstander til naturhavner og ferieidyller, som folk i andre land bare kan drømme om.

Vårt råd er å finne naturperlene i ditt nærområde i sommer.