Karlsborg i Götakanalen.
GÖTAKANAL: Med "RS Christiania" på vei vestover gjennom Sverige, her over Vätern.
RS Christiania til kai i Karlsborg i Götakanalen
GÖTAKANAL: Med "RS Christiania" på vei vestover gjennom Sverige, her over Vätern.
Til kai ved Karlsborg i Götakanalen.
GÖTAKANAL: Med "RS Christiania" på vei vestover gjennom Sverige, her over Vätern.
Götakanalen
GÖTAKANAL: Med "RS Christiania" på vei vestover gjennom Sverige, her over Vätern.
Kaptein Børre Petersen og skipshunden Stella på RS Christiania.
GÖTAKANAL: Med "RS Christiania" på vei vestover gjennom Sverige, her over Vätern.
Götakanal
GÖTAKANAL: Med "RS Christiania" på vei vestover gjennom Sverige, her over Vätern.

Sensommertur på Göta Kanal

Båtmagasinet har mønstret på «RS Christiania» i Motala for å seile Götakanalen og vestkysten av Sverige til hjemmehavnen i Asker.

Publisert Sist oppdatert

Motala, Sverige

Göta Kanal

Dersom du ønsker å oppleve båtlivet på bondelandet, kan Göta Kanal i Sverige være et alternativ. Solen glitrer over Vättern da Båtmagasinet mønstrer på «RS Christiania» i Motala i Sverige. Den gamle redningsskøyta fra 1895 har deltatt i Tall Ships Race i Østersjøen i sommer, og vant faktisk sin klasse i seilasen fra Tallin i Estland til Turku i Finland. Nå er kursen satt hjemover til Asker i Oslofjorden, tvers gjennom Sverige på Göta Kanal. Dagens etappe går fra Motala vest over Vättern til Karlsborg.

Götakanalen er 190 kilometer lang og skjærer gjennom Sverige mellom Østersjøen og Skagerrak. Kanalen ble bygget i årene 1810 til 1832, altså på den tiden da Norge havnet i union med Sverige.

Götq Kanal ved Karlsborg

Anlegget består av 58 sluser, og «RS Christiania» har unnagjort 31 av dem da Båtmagasinet mønstrer på i Motala. Her er landskapet rolig og landlig med strender og små øyer langs leden over Vättern, som vi nå krysser før kanalen tar oss videre gjennom innlandet til den gigantiske innsjøen Vänern.

Av den 19 mil lange kanalen er snaut ni mil menneskeskapt. Sammen med Trollhätte kanal og Göta älv danner kanalen en sammenhengende vannforbindelse tvers gjennom Sverige. I snitt jobbet 58.000 mann med utbyggingen 12,5 timer daglig i over 22 år før kanalen sto ferdig 26. september 1832.

Göta kanal

Vänern (Sjötorp)–Østersjøen (Mem) • Lengde: 190 km • Antall sluser: 58 • Max mål for båter: lengde 30 meter, bredde syv meter, dybde 2,82 meter. • Mastehøyde 22 meter • Maksimal hastighet: Fem knop • Høyeste punkt: Tåtorp–Forsvik (91,8 meter over havet) • Sjøkart: Svenske Sjöfartsverket «Båtsportkart Göta kanal»

Før jernbanen kom, var kanaler viktige transportårer i hele Europa, men da Göta Kanal sto ferdig var det ikke lenge før kanalen ble erstattet av jernbanen som viktigste transportåre over Sverige. I dag regnes kanalen som en av Sveriges turistattraksjoner, og man kan nyte et innenlands båtliv på innsjøer, elver og kanaler, men det koster.

Ifølge skipper Børre Petersen på «RS Christiania» har de betalt ca 16 000 kroner for seilasen tur-retur gjennom kanalen i sommer. En vei er prisen ca 10 000 kroner, opplyser han. Prisene varierer med båtens størrelse, og er høyest i høysesong i juli. Mer informasjon om priser finner du på nettsiden til Göta Kanal.

2000-3000 båter trafikkerer kanalen hver sesong, som starter 1. mai og varer ut september. Om vinteren er kanalen stengt, og deler av den tømmes for vann.