Stjålet i 2014
Tyvene glemte en liten detalj
Båttyvene hadde laget nytt skrognummer og omlakkert. Men ble likevel avslørt av en liten detalj.
Det stjeles årlig båter for over hundre millioner kroner fra norske båthavner, ifølge Securmark i en pressemelding. Og kreativiteten blant tyvene kan være stor, som med Ibizaen på bildet som ble stjålet i 2014, men nå har kommet tilbake til rett eier.
LES OGSÅ: Se opp for proffe båttyver
Forfalskninger
Tre år etter at båten ble stjålet ble den finnet forlatt i Strømstad, og den ble beslaglagt av politiet. De klarte verken å å identifisere verken båt eller eier. Tyvene hadde endret og forfalsket skrognummeret, fjernet flere graveringer, påført ny maling i alle båtens hulrom og utført andre endringer på båten. Til og med motoren hadde fått påført et forflakset motornummerskilt. Motoren viste seg tidligere å ha vært montert på en båt av typen Askeladden, som ble stjålet i 2017.
LES OGSÅ: Åtte knep for å sikre båten mot tyveri
– Dette er meget profesjonelt utført. Vi har ikke sett lignende arbeid tidligere, og de må ha hatt tilgang til utstyr og kompetanse fra profesjonelle aktører, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide i pressemeldingen.
Tusenvis av micromerker
Alt arbeid til tross, tyvene hadde oversett en liten detalj, altså micromerker på størrelse med sandkorn hvor hvert merke er på størrelse med et sandkorn, ble funnet ved hjelp av UV-lys i et av båtens hulrom. Ett micromerke inneholder nok informasjon til å kunne fastslå båtens- og eierens identitet. Og det skal en omhyggelig jobb til for å fjerne merkene fra Securmark.
LES OGSÅ: Denne overvåker båten din
– Vi påfører inntil 10.000 micromerker på båter og båtmotorer. Så selv om de frekke tyvene klarer å fjerne mange av merkene, finner vi stort sett alltid minst ett micromerke og kan dermed foreta en sikker identifisering, forklarer Tveide.
Mer profesjonelt
Båttyvenes fremgangsmåte har de siste årene blitt mer målrettet og profesjonell. Securmark erfarer at det ikke er uvanlig med direkte bestillingstyverier, og tyveriene vitner om god kjennskap til bransjen. Mye fraktes til utlandet, og i mange tilfeller kan det kun være snakk om bestemte deler av en motor.
– De vet hva de er på jakt etter, og selv om man bare blir frastjålet deler av en motor, kan det medføre skader på båt og motor for flere titalls tusen kroner, sier Tveide.
LES OGSÅ: Kom tyvene i forkjøpet