Nå blir det digitale båtmesser
Norboat sjøsetter denne uka en digital båtmesse sammen med Finn. Også Uttern stiller ut digitalt.
Norboat - Båtbransjeforbundet i Norge og Finn har gått sammen for å samle båtbransjen på båtmessen.no.
Se også livesending om båtmarkedet på batmagasinet.no kl 13 i morgen (torsdag 8. april).
Båtfolket som klikker seg inn på den helt nye båtmessen.no. vil bli møtt av 45 av markedets mest kjente merker som har med seg mer enn 260 produkter og tjenester.
- En av mange fine ting ved en båtmesse er at man som besøkende enkelt kan få full oversikt over det aller meste som finnes på markedet, på ett og samme sted. Når dette ikke lar seg gjøre på vanlig måte ønsker vi og Finn.no å gi publikum denne opplevelsen på en digital plattform, men samtidig så levende som mulig, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, daglig Leder i Norboat AS.
Interesse
En stor del av båtbransjen ser tilbake på 2020 som et av de beste årene på lenge. Båtinteressen i Norge nådde et rekordhøyt nivå og nordmenn handlet nye og brukte båter til den store gullmedalje, med 15 prosent økning i salget av nye båter og 100 prosent økning i salget av brukte båter. Ved inngangen til våren 2021 er det lite som tyder på at den voldsomme oppgangen vil avta. Båt-trafikken på Finn.no ligger så langt nærmere 20 prosent høyere enn fjoråret og pågangen hos Norske forhandlere er stor. Det er imidlertid fortsatt båter å få kjøpt, melder Norboat i pressemelding.
- Det er absolutt båter å få kjøpt, også ønsker den på vannet i sommer, selv om det nærmer seg utsolgt for noen modeller. Våre medlemmer merker allerede at "trøkket" er voldsomt og at båtinteressen og kjøpelysten er stor i år også. I tillegg til trafikkøkningen på FINN er det en markant økning om man ser på antall registrerte båter så langt i år. Småbåtregisteret er opp 30 prosent og Skipsregisteret (NOR) er opp 12 prosent, så det er ingen tvil om at vi forventer gode besøkstall på båtmessen.no, avslutter Ryhjell i Norboat. Båtmessen.no. åpner 9. april klokken 12:00.
Også Brunswick-eide Uttern satser på digital båtmesse i denne perioden. – Fra 10. til 18. april 2021 kan du utforske båtsortimentet vårt i vår nye virtuelle båtutstilling. Du kan også ta en virtuell tur inni hver av de utstilte båtene. Hvis du vil kjøpe en båt, kan du be om en guidet omvisning med en produktspesialist fra den lokale forhandleren din, skriver Uttern-teamet i en mail.
Her i Norge arrangerer også Mercury såkalte Mercury Days i samarbeid med sine forhandlere, der publikum inviteres til smittevernforsvarlige visninger i helgene i uke 16 og uke 20.
Yamaha valget å arrangere marinedager sammen med forhandlerne før påske. I en pressemelding opplyser selskapet om 15 prosent vekst i salget i Norge i fjor.