Kommentar

VRAK: Stortinget har vedtatt en ordning med vrakpant, men det er flere hindre å forsere før ordningen kan settes ut i praksis.
vrak

150 båtvrak i Oslofjorden

Oslofjordens friluftsråd anslår at det ligger 150 båtvrak på land i Indre Oslofjord.

Publisert Sist oppdatert

Utrangerte båter er blitt et søppelproblem langs Oslofjorden. Konsulent Bjørn Heidenstrøm i Oslofjordens friluftsråd sier til Budstikka at det i dag ligger minst 150 båtvrak på land i Indre Oslofjord. Asker kommune bruker mye penger på å fjerne vrak og spore opp båteiere.

I fjor ble det innført vrakpant på 1000 kroner for småbåter med skroglengde under 15 fot (4,57 meter) uten innenbordsmotor.

Den beskjedne vrakpanten er et skritt på riktig vei, men den har ikke løst problemene med båtvrakene, som ofte også omfatter båter som er større enn 15 fot. Hvor mange vrak som nå ligger strødd langs kysten, finnes det ingen samlet oversikt over, men det er altså 150 i Indre Oslofjord. Ifølge Miljødirektoratet må vi forvente en kraftig vekst i utrangerte båter i årene som kommer, når man legger til grunn at plastbåter har en levetid på rundt 40 år.

Båtliv er enig med dem som tar til orde for et nasjonalt register over båter. Da blir det vanskeligere å etterlate seg vrak på offentlig grunn, og enklere å administrere en vrakpantordning. Og vrakpanten må opp.