SEIL: Lars-Erik Solvang har stor tro på seilbåtene fra Bavaria. Bedre på service og mer proaktiv jobbing mot verftet skal gi resultater.

Bavaria lytter til sine forhandlere

Lars-Erik Solvang har tatt en viktig rolle for utviklingen for det tyske verftet inn i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert
SJEF: Ralph Kudla har som oppgave å få Bavaria opp å stå igjen.

Bavaria slo på stortrommen under Dusseldorf-messen i fjor. De lanserte en rekke verdenspremierer og hadde nesten en hel hall for seg selv. I år blir Bavarias representasjon på Boot langt mer moderat, og det er dårlig med nyheter. Modellprogrammet er slanket, og kostnadene kuttet, men de skal tilbake.

– Vi måtte starte fra nytt i september, og mistet ett halvt år på grunn av de finansielle problemene, uttaler Ralph Kudla til IBI news. Kudla har tatt ansvaret for å få verftet opp på beina igjen. I Dusseldorf stiller Bavaria ut 16 ulike seil og motorbåter.

LES: Eierne kaster kortene i Bavaria

Lytter til kundene

Bavaria har tatt stramme grep for å få ned kostnadene. Noen modeller har blitt fjernet, bla flaggskipet C65, samt den fremtidsrettet E-serien. Verftet har nå over 100 båter i produksjon på tre produksjonslinjer, og 550 faste arbeidere blir supplert av 50 vikarer.

– Ingen verft kan leve uten å utvikle nye modeller, selv om de selger godt av modellene de har i produksjon, uttaler Ralph Kudla.

Det er grunnen til at Bavarias forhandlere er samlet i Glebelstadt før messen i Dusseldorf. Bavaria har over 100 forhandlere fra 50 ulike land, og har ikke mistet en eneste en under krisen i fjor. 

Ingen er nærmere markedet enn våre forhandlere. Det er dem som kan formidle tilbakemeldinger fra kunder. Det er derfor viktig å lytte til kundene når nye ideer diskuteres, kommer det fram  i Bavarias interne blad. Leder for forhandlerne er Lars-Erik Solvang. Bavaria har lang tradisjon for å selge bra i Norge, og norske kunder har et aktivt forhold til sine båter. Solvangs innspill er viktige for nye modeller. 

LES: Bavaria er reddet

Nye modeller kommer

Ralph Kudla forteller til IBI news at bavaria har ambisjoner om å utvikle to til tre nye modeller i året. De nye modellene som ble introdusert i fjor er ikke blitt vist frem skikkelig enda, og har ikke fått mye omtale i båtpressen. SEILmagasinet er en av få som  har seil C45. Flere modeller i C-serien vil komme. 

Bavaria har også fått med seg at større båter med påhengsmotorer er på vei inn i markedet. Kanskje vi vil få se en slik båt på Boot 2020.

LES: Bavaria kutter modeller

 

 

 

SEIL: Bavaria C45 under test i 10 m/s vind i Indre Oslofjord.
VERFT: Bavaria i Glebelstadt har full produksjon med 600 personer i sving.