Bavarias nye superskrog
Bavaria med deplasement-skrog
Med Project DA10 lanserer Bavaria det nærmeste man kommer en seilbåt uten mast.
Eller for å være korrekt så lanserte egentlig Bavaria en seilbåt uten mast i februar. En katamaranbåt som selges både med og uten mast. Men det kan godt være at katamaran blir for sært og tar for mye plass for mange. I midten av mai lanseres det et annet alternativ til seilbåt, en enkeltskroget båt som trolig vil være det mest aktuelle alternativet for motorbåtfolk som ønsker mange av seilbåtens egenskaper. God plass, lite motorstøy og saktegående båtferie.
Hva tror du om den nye båten? Diskuter her.
Tidsriktig
Bavaria Project DA10 har nok et annet navn når den lanseres i mai. Voyager er ikke et usannsynlig navnevalg. Project DA10 er ikke så ulik Delphia Escape. Båtliv testet Delphia 1350 Escape på 45 fot i 2012, og den ble omtalt som en båt med en enorm plass, og som en trendsetter for morgendags båtkunder. Men Delphia Escape var vel kanskje ikke en designmessig skjønnhet, og heller ikke en typisk båt vi gjerne kan se her til vanns. Her har nok Bavaria kommet lenger. Og tiden er nok mer moden nå for en familiebåt som har lave drivstoffkostnader og høy bokomfort. Den nye Bavariaen er heller ikke så ulik Greenline 33 Hybrid. Og ut fra hva Båtliv kjenner til er det ikke usannsynlig at den nye Bavariaen også kommer med hybridalternativ.
Seks liter i timen
Med deplasementskrog er det ikke behov for å holde høye hastigheter som krever store motorer for å jobbe båten over plan. Minste motorisering er med Volvo Penta D2 med 75 hestekrefter. Denne motoriseringen holder nok for kanalbruk i Mellom-Europa. For mer nordiske farvann er nok alternativet med Volvo Penta D3 mer aktuelt, med 150 hestekrefter. Båtliv har snakket med Lars-Erik Solvang som er daglig leder for Bavaria Motorbåt Norge AS. Han har mest tro på D3-alternativet. Neste alternativ er Volvo Penta D4 med 300 hestekrefter, men her er det fire sylindre i stedet for fem som det er på D3, og dette er en båt der den rolige båtturen er i fokus. Med deplasementskrog kommer man også til et viss punkt der energikravet blir for stort i forhold til skroget som skal skyves gjennom vannet og fortrenge store mengder vann. Med 150 hestekrefter blir maksfarten 10 knop med 3000 omdreininger. Med mer behagelige 2300 omdreininger er farten beregnet til å bli 8,5 knop. Legger man ned til 1800 omdreininger som skal gi sju knop skal man ligge på en økonomisk cruisingfart. Forbruket ligger da på seks liter diesel i timen - altså man kan cruise i nesten to døgn før tanken må fylles igjen. Erlitt mer fart viktig og forbruket mindre viktig kan en D4 gi 15 knop.
Fra 2 mill
Båten fikk på fredag denne uken norske priser. Med Volvo Penta D2 starter prisen på 2 millioner kroner. Med Volvo Penta D3 starter den på 2,17 millioner kroner, mens prisen starter på 2,275 millioner kroner med Volvo Penta D4. Båten kommer også etter hvert med flybrige, og kjøperen kan da legge til 200.000 kroner.
Prototypen lanseres i mai, og etter grundige tester skal produksjonen komme i gang. Lars-Erik Solvang forteller at han har bestilt en av de første båtene.
– Den regner jeg med å ha her i Asker i løpet av juli, sier han. En godt utstyrt båt slik norske kjøpere gjerne vil ha den sier Solvang vil koste 2,75 millioner kroner. Da er det med varme, baugtruster og hekktruster for å nevne noe.
– Jeg vil helst ikke selge denne båten uten baug- og hekktruster i Norge, sier Solvang.
Annerledes førerplass
Noe av det som er oppsiktsvekkende med denne båten er plassen. La oss først se på bredden. Bavaria Sport 400 som er nesten like lang har en bredde på 3,99 meter. Den nye deplasementbåten får en bredde på hele 4,2 meter. Sånt gir god plass innvendig. De sju første utgavene blir uten mulighet til å påvirke innvendige løsninger for kjøperen, og blir med tre lugarer. To akter og en foran ved baugen Etter hvert blir det mulig å velge med to lugarer i stedet for tre. Dette er lugarer med god plass, og bredden gir ut fra hva vi kan se på tegningene rommelige lugarer, og spesielt med to lugarer blir akterlugaren speseielt stor. Lugarene får da hver sin nedgang, og får hvert sitt bad. Store køyer blir det, med bredde på 1,60 og lengde på 2 meter.
Salongen er en kasse for seg. Båtlivet kan jo være ganske konservativt, og førerplassen skal være foran på styrbord side. Med noen få unntak der førerplassen er midtstilt foran, eller på babord side. Her er førerplassen flyttet helt akter i salongen. Dette er en spennende løsning som vi ser fram til å teste ut når båten er tilgjengelig. Og tanken er jo god, at føreren har kontakt med de andre om bord. Dette hadde ikke fungert i en hurtiggående båt, men denne cruiser gjerne avgårde i maks 10 knop. Oversikten ser på tegningen ut til å bli god, med utsikt alle himmelretninger og store panoramavinduer.
Lagt til etter lansering: Båten ble hetende Bavaria E40