Eksotisk stålfugl på Austevoll-besøk
Nederlandske stålbåter er noe av det mest eksklusive tradisjonstenkende båtfolk kan få kjøpt. Men vanlige er båtene slett ikke. Overraskelsen er derfor stor når det ligger en lang, lav Linssen 45.0 Sedan ved kaien i Bekkjarvik gjestehavn.
Dette er storesøsteren til modellen som ble kåret til årets motorbåt på Boot Düsseldorf i 2018, men merket er altså et nokså sjeldent syn på norske fjorder.
Det viser da også at akkurat dette er importørens egen båt, på vei tilbake til Asker etter ett år ved kai i Florvåg utenfor Bergen. Der har den lokale Linssen-forhandleren brukt båten som demonstrasjonsbåt.
Om bord er importør Harald Korn, som nå frakter båten tilbake til Asker sammen med konen Anette Gjessing og yngstesønnen Leo (17).
Giramar-sjefen har i 25-30 år kombinert frakt av egne båter med hyggelige familieturer. Det nye er at årets tur tar for seg Vestlandet.
– Jeg har gått vestlandskysten mange ganger, men det har vært på rask gjennomfart. Denne gangen tar vi det med ro på veien hjem. Vi nyter både båten og alle muligheten regionen har å by på, sier Korn.
Tung, flott og dyr
Linssen 45.0 er en ur-klassisk stålbåt. 23 tonn tung, med rent deplasementskrog, enorm plass og gedigen, men ikke jålete innredning. Under salongen hvisker to Volvo Penta D3 maskiner, men disse blir ikke stresset på vanlig marsjfart og totalforbruket ligger nede på 1,2- 1,3 liter per nautisk mil. I tillegg har båten automatiske stabilisatorer, to hurtigroterende karbonrør som unytter den såkalte magnus-effekten. Systemet fungerer forbløffende godt:
– Innimellom må vi nesten slå av stabilisatorene for å føle at vi er på sjøen, sier Anette Gjessing.
Ulempen ved den gedigne skuten er naturligvis prisen. Over åtte millioner kroner. Differansen i forhold til sammenlignbare prestisjebåter av glassfiber er ifølge Korn primært skroget. Stål. Bunnsolid og evigvarende.
– En slik båt holder i hundre år med litt stell, sier han.
– Mye vedlikehold?
– I grunnen ikke, kanskje mindre enn for plastbåter. Linssen er utrolig flinke med malingssystemer og epoksy og skulle det bli en skramme eller skade i skroget er stål mye mer motstandsdyktig enn glassfiber. Det skal ikke store skader til før en glassfiberbåt blir kondemnert. Slik er det ikke med stål.
Sykkel, tur og båt
– Nå har dere for første gang kombinert en transportetappe med ferietur på Vestlandet. Hvordan er inntrykkene så langt?
– Vi startet på Florvåg i går og hadde en nydelig tur ned hit til Bekkjarvik. Vi liker å kombinere båtturene med fotturer og sykkelturer, og steder som dette byr jo på mange muligheter. For eksempel fant vi et interessant galleri her. Og så har vi gjestgiveriet. Det var en viktig grunn til at vi kom nettopp hit. En kokkeverdensmester måtte vi få med oss, selv om restaurantbudsjettet på turen stort sett ble brukt opp i går, ler Harald, mens Anette forbereder de smarte sammenleggbare Brompton-syklene familien igjen har tatt med seg på båttur.
– Nå skal vi ta en sykkelrunde på de nærmeste øyene og i ettermiddag setter vi oss på hurtigbåten. Den går i ring mellom øyene som ikke har broforbindelse. Dermed får vi sett enda mer av Austevoll, sier Anette Gjessing.
Familien reiser deretter videre til Haugesund og Kopervik, kanskje med alternative stopp i Mosterhamn eller Skudeneshavn. Været får bestemme. Yr varsler om mye vind de neste dagene og selv om båten tåler det meste skal jo mannskapet ha det trivelig undervis tilbake til hjemmehavnen helt på den andre siden av Norge.