Koronavett-regler til påsketuren
Påsketid er høytid for båtfolket. Her er ti påskevettregler som kan gi en triveligere og mindre bekymringsfull tur tross koronatider.
Mens mange tradisjonelt har dratt på påskefjellet, har også sjøen vært et yndet sted for båteiere. Denne påsken kommer de aller færreste seg på fjellet. Båtfolket derimot kan fortsatt bruke sjøen med begrensningene som er gitt. Med færre på fjellet og trolig flere på sjøen kan hjelpemannskapene få mye å gjøre. Her er noen enkle grep som sikrer deg og dine en trivelig båttur i påsken. Dette er ti koronavettregler til påsketuren på fjorden:
1 -Drivstoff og motor
Er kvaliteten på drivstoffet godt? Normalt går det greit å dra på tur, selv om bensinen er fra i fjor. Men visste du at bensin er ferskvare? Akkurat nå bør du ikke ta sjansen med gammelt drivstoff som kan ha fått kvalitetstap på tanken.. Når det gjelder diesel er den største faren dieseldyr eller vann i dieselen. Gammel diesel kan som følge av dieseldyr gi tette filtere og dyser. Har du hatt dieseltanken stående ute i vinter, med sommerdiesel, kan den også ha tapt seg i kvalitet. Sommerdiesel bør nemlig ikke oppbevares under frysepunktet Mens bensin er ferskvare med holdbarhet på tre måneder, er diesel på seks måneder, ifølge Equinor til nettsiden Dinside.no.
Ut fra hvor godt du kjenner din egen motor bør du ta en gjennomgang. Spør om kyndig hjelp hvis det er noe du er i tvil om. Sjekk også oljenivået, drivstoffilteret, og at alle slanger sitter godt. Ta en titt under dørken, at alle gjennomføringer er sitter godt og er tette.
2 - Ta med verktøy i båten
Ta med det viktigste av verktøy. Gjerne et skrallesett som også har bits for skruer og unbrakonøkler. Har du bensinmotor, ta gjerne med ekstra tennplugg, men da også riktig tennpluggnøkkel.
3 - Full dekning
Har du VHF, sjekk om den fungerer. Sitter antennen godt, og ledningene er godt festet? Ha på kanal 16, og det er fortsatt en plikt å bistå andre båter om noe skulle oppstå. Hvis du har håndholdt VHF, sørg for at batteriene er ferdig oppladet. Sørg for oppladede batterier også til mobiltelefonen. Er den ikke vanntett, legg den gjerne i en vanntett pose i innerlommen, der mobilen også holder seg varm. Vet du nummeret til Hovedredningssentralen? Eller Redningsselskapet? Og de riktige nødnumrene? Sørg for at de ligger inne på mobilen. Flere apper lar deg ringe og deler da samtidig din posisjon med redningsmannskaper. Medisinsk nødnummer 113 har har en slik app. Det samme gjør appen til Redningsselskapet som heter RS SafeTrx.
Viktige telefonnumre du bør forhåndslagre
Hovedredningssentralen Nord-Norge: | 75 55 90 00 |
Hovedredningssentralen Sør-Norge: | 51 51 70 00 |
Redningsselskapets servicetelefon: | 02016 |
Kystradioens nødnummer: | 120 |
Medisinsk: | 113 |
Politi: | 112 |
Brann: | 110 |
4 - Batterier som fungerer
Sørg for at alle batterier er i god stand og fullt oppladet. Får batteriet tilført strøm når motoren går? Er spenningen på selve båtbatteriet godt? Batteriet bør ha en hvilespenning på minst 12,4 volt, og aldri under 12 volt. Dette er da spenning målt uten belastning, eller bruk av utstyr. Når batteriet blir ladet er spenningen over 13 volt.
Sjekk om kabelskoene til batteriene er godt festet. Sørg også for at batteriet ligger godt og ikke hopper i humpete sjø.
Ta også gjerne en nødlader til andre batterier, som til mobil og eventuelt nettbrett.
5 - Sikkerhetsutstyr som redder liv
Har du oppblåsbare redningsvester, sjekk at alle er i god stand. Har de ligget i båten om vinteren kan de i ha blåst seg opp. Ha ekstra gasspatroner og utløsertabletter tilgjengelig. Skru ut patronen, sjekk at den ikke er brukt (et lite hakk i enden). Sjekk også utløpsdatoen for utløsertablettene. Alle oppblåsbare redningsvester har en manuell utløser. Sørg for at alle hvor den er, og får lett tak i den. Det er dessverre ikke alltid en selvoppblåsbar redningsvest blåser seg opp automatisk.
På denne tiden av året er det fryktelig kaldt i vannet. Å bruke redningsvest når man går ombord og i land selv fra større båter på glatte fjell er fornuftig. Det finnes Enkle, vakuumpakkede termiske drakter på markedet. De koster ikke all verden, og i kombinasjon med redningsvest overlever man seks timer ved 0 grader.
En vanntett pakke med nødbluss og en kasteline kan også være fornuftig å ha lett tilgjengelig i båten.
6 - Kle deg for forholdene
Det heter seg at det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Selv om sola skinner kan det bli kaldt, og med litt fartsvind blir de effektive kuldegradene fort mye lavere enn hva man tenker seg når man ser på gradestokken, og sola skinner utenfor stuevinduet. Kle deg godt og ta helst med ekstra skift. Skal du på tur med åpen båt bør du ha vindtette klær, og et tips er å kle seg godt med ull på innsiden. Ull har god effekt også hvis du er så uheldig at du blir våt. Og ikke glem lua, da mye av varmetapet faktisk skjer fra hodet. Når du har det behagelig er også konsentrasjonen betydelig bedre, men ikke aller minst: Du får en mye finere turopplevelse.
7 - Anker og rikelig med tau
Sørg for et godt dimensjonert anker med rikelig med tau, gjerne hundre meter. Dette gir tid til å få situasjonen under kontroll og vente på hjelp. Er du på dypere vann med motorstopp kan et drivanker komme godt med.
8 - Sjekk været og planlegg turen
Hvem husker ikke Severin Suveren, som ikke sjekket været før han dro ut på tur. Dette gjelder i høyeste grad også båtfolket. Men det ikke så lett å grave seg ned.
Sjekk værprognosene, og her er YR et godt valg. Her er det ikke bare om sola skinner du skal sjekke, men også hvor mye vind som er ventet. Ha i mente at vindkastene ikke er medberegnet, så blåser det åtte sekundmeter må du regne med mer betydelige vindkast. Vindretningen har også betydning, om det blåser fra land eller mot land. Blåser det mot land er det gjerne mer sjø, og har det i tillegg blåst samme vindretning noen dager kan du regne med mye sjø.
Kystvær-appen til Kystverket er et nyttig verktøy. Den i kombinasjon med værradaren til Yr gir gode indikasjoner på hvordan været blir de neste timene. Kystvær-appen gir vind, inkludert vindkast, i sanntid
Når du skal planlegge ture kan du for eksempel Gule Sider sjøkart, som er gratis, og lar deg legge opp ruter. Det samme gjør Navionics. Sistnevnte har også automatisk ruteplanlegger, men bruk det kritisk, som et forslag.
Ta med nødvendige sjøkart. Har du kartplotter bør du i tillegg ha et papirkart om bord. I tillegg kan du ha med nettbrett og smarttelefon med applikasjoner for sjøkart. Dette er også en god backup om båtens kartplotter skulle svikte.
Planlegger du turen til naturhavn, sørg for å finne et sted der båtene ikke ligger for tett sammen, og ha kun nær familie i båten.
9 -Spar tid for redningsmannskaper
Er du blant dem som har en sliten båt som ikke er registrert i Småbåtregisteret eller Skipsregisteret? Noe redningsmannskaper kan bruke mye tid på er en båt som ikke er i bruk, og eieren sitter hjemme. En tom båt som driver kan sette i gang store leteaksjoner og kreve store ressurser. Derfor er det viktig at båtens kjennemerke er tydelig. Og det finnes faktisk løsning for deg som ikke er registrert også, som redningsmannskapene helt sikkert vil sette stor pris på, om det en gang skulle være din båt som sliter seg løs og blir funnet drivende: Bruk en sprittusj, skriv tydelig ditt telefonnummer på skrogsiden som båtens eier. Dermed kan de ringe deg, høre at du faktisk er trygt hjemme, og redningsaksjonen kan avlåses, og ressursene kanskje brukes til noe annet.
10 - Unngå å smitte andre
Båtlivet er ofte sosialt, men nå må vi følge regelen om ikke å samles mer enn fem personer. Dra på båttur med familien eller folk du omgås daglig, men unngå å møte nye mennesker. Hold avstand til andre båter og andre folk. Ikke legg deg utenpå (longside) med andre båter i havn, og hold avstand også når du bunkrer. Det beste i disse dager er å finne en fin naturhavn for seg selv, hvor man kan nyte naturen og eget selskap.
Frisk luft er sunt, og båtlivet kan bidra positivt til folkehelsen om man følger Båtmagasinets koronavett-regler.