BELLA 620 DC
VINNER PÅ UTEPLASSEN
Bella 620 DC skiller seg ut i testgruppen. Den friske dekoren som båten hadde da den ble lansert, er tonet ned, men den sinnrike dekkslayouten er den nærmest alene om på markedet.
Se stortest av Ryds 628 DC, Bella 620 DC og Askeladden C61 Cruiser her
Den finske Bella-båten har testens romsligste uteplass, med en enorm U-sofa. Til gjengjeld har den den dårligste overnattingsmuligheten, uten noen reell lugar under fordekk. I stedet har den mulighet til å felle ned to luker som danner en forlengelse av lugardørken og dermed mulighet til å ligge med føttene inn under dekk og hodet inn på uteplassen. Denne løsningen oppleves som mer spartansk enn overnattingsmuligheten til Askeladden og Ryds.
Fabrikat og modell | Bella 620 DC | |
Materiale i skrog og dekk | Glassfiber | |
Lengde | 6,05 m | |
Bredde | 2,34 m | |
Vekt uten motor | 950 kg | |
Vekt med testmotor | 1.150 kg | |
Anbefalt motorstyrke | 80 – 150 hk | |
Maks. antall personer | 7 | |
Antall køyer | 2 | |
CE-kategori | C | |
Standardutstyr | ||
Dreggkasse | Ja | |
Badeplattform | Ja | |
Badestige | Ja | |
Bord | Ekstra | |
Sjøvannstoalett | Nei | |
Kjøleskuff/-skap | Ekstra | |
Kokemulighet | Ja | |
Brannslukker | Ja | |
Bensintank | 135 liter | |
Bensinfilter, separat | Ja | |
Trykkvann | Ekstra | |
Puter | Ja | |
Strømuttak, 12 volt | Ja | |
Hydraulisk styring | Ja | |
Kalesje | Ja | |
Kalesjegarasje | Ja | |
Kartplotter | Nei | |
Lanterner | Ja | |
Lensepumpe | Ja - manuell | |
Selvlensende | Ja | |
Startsperre på motor | Ja | |
Fortøyningskrok, klasse 3 | Ja | |
USB-uttak | Ja | |
Vindusvisker | Ja - 1 | |
Cirka-pris med motor: | ||
115 hk | 385.700 kr | |
150 hk | 405.000 kr |
Fabrikat og modell | Bella 620 DC | |
Motor i test | Mercury F115CT | |
Effekt i hk | 115 | |
Motortype | 4-takt | |
Toppturtall i omdr./min. | 6000 | |
Toppfart i knop | 36,0 | |
Forbruk i liter/nautisk mil ved: | ||
35 knop | 1,11 | |
30 knop | 0,97 | |
25 knop | 0,90 | |
20 knop | 0,75 | |
Støy i decibel (A) ved: | ||
35 knop | 80 | |
30 knop | 78 | |
25 knop | 77 | |
20 knop | 75 | |
Noen mål i centimeter: | ||
Lengde – styrbord køye | 145 | |
Lengde – babord køye | 145 | |
Ståhøyde i lugar | 43 |
Mye lyd
Bella-produsenten gjorde et stort løft med sine «budsjettmodeller» for få år siden, og 620 DC er en del av det nye modellprogrammet. Opplevelsen av kvalitet er kraftig forbedret takket være ny produksjonsteknikk. Bbedre avstiving av skroget er med på å heve kvalitetsinntrykket mange hakk.
Selv om båten går i sjøen, faller den litt igjennom i møtet med Askeladden og Ryds. Den gir fra seg mer skranglelyd enn de to øvrige båtene. Vi testet den med en 115 hk Mercury på hekken, noe som er det riktige motorvalget på denne båten. 80-hesteren, som er det minste motoralternativet, vil være i minste laget om man har med seg en del mennesker og last. Med 115-hesteren har man mulighet til å redusere turtallet og beholde en tilfredsstillende marsjfart. Båten har en marginal planingsterskel og komfortable sjøegenskaper, men litt mindre lyder fra innredningen ville bidratt til en bedre helhetsopplevlse.
Svært sosial
En nøkkelegenskap ved moderne daycruisere, er den sosiale uteplassen. Her samles folk, og her må det være god mulighet til å sole seg. Bella 620 DC er blant de mest sosiale daycruiserne i sin klasse med sin generøse U-sofa. Blant de tre testede båtene skiller den seg ut med den klart romsligste uteplassen og dessuten den mest funksjonelle solsengløsningen. Her feller man enkelt ut en hengslet skive og legger på en ifyllingspute for å rigge til en romslig solseng. Passasjerplassen på styrbord side har dessuten en vendbar seterygg som ytterligere utvider sofaen når den vippes fremover. Men når man feller ned luken til lugaren forut, som dermed danner en forlengelse av køya i lugaren, får passasjerplassen enkelt en sjeselongløsning. Og den uvanlige lugarløsningen gir en svært god utnyttelse av uteplassen. Helhetsløsningen i båten fungerer svært bra, men man skal være entusiast for overnatte i den.
Førerplassen er funksjonell og oversiktlig og har god komfort. Aktenfor førerplassen er det en liten byssemodul som tar minimalt med plass. Den har en vask og mulighet til å felle ut et ettbluss kokeapparat. Under akterbenken og under dørken er det romslige stuverom.