Bransjetopper om 2018

Medvind for nykommer

Giramar vokste med 33 prosent i fjor, og har ambisjoner om å mangedoble salget, men sliter med produksjonen.

Publisert Sist oppdatert

Beneteau-importør Giramar er inne i sitt tredje driftsår, og vokser videre. Omsetningen øker fra 20 millioner kroner i 2016 til 30 millioner i 2017. Modellene det selges mest av er Oceanis 38.1, Oceanis 41.1 og Oceanis 51.1, opplyser daglig lede Harald Korn .

VOKSER: Harald Korn hos Giramar selger større båter og venter vekst.

I år har Giramar levert ni nye båter til kunder av et totalt 70-80 nye seilbåter levert i Norge i år. Ambisjonene er å komme opp på et snitt rundt 40 båter i året når markedet normaliserer seg.

 Les også: Tror på dobling av båtsalget

Korn tror 2018-salget blir på linje med 2017, men en flaskehals nå er mangelen på båter. For noen av de større modellene må man nå vente til 2019 for levering, og Korn tror på ny stigning i 2019.

 Trenden i seilbåtmarkedet er at folk etterspør større båter, opplyser han. Når det gjelder motorbåt mener han at trenden går i favør av nisjemerker.

Les også: Satser på kvalitet og soliditet

Båtmarkedet

Etter noen år med dårlig båtsalg, svinger nå konjunkturene litt oppover i Europa og USA. I utenbordsmarkedet har det vært ganske god fart i flere år her i Norge, og nå kommer også bobåtmarkedet litt etter.

Seilbåtsalget har Viknes, Marex, Saga og andre rapporterer om bedring i markedet for deres båter. Den internasjonale trenden er likevel at båter med innenbordsmotorer taper andeler til utenbordsmotorer, og Brunswick kunngjorde nylig at de vil selge Sea Ray.

Vi har snakket med noen bransjetopper i ulike segmenter av markedet om hvordan de har opplevd 2017, og hvilke forventninger de har til 2018. Intervjuene vil bli publisert fortløpende i tiden rundt nyttår. Neste ut er Oda Lotte Heitmann Sundli i Heitmann Marin.

Tidligere intervjuer

God fart for norsk båtbygger

Vokser og utvider med luksus

Askeladden gir gass inn i nytt år

Økt fart for Suzuki