Båtbransjen lyser opp i Frankrike
Den franske båtbransjen sysselsetter over 40.000 mennesker, og er i vekst, mens landet sliter med økonomiske omstillinger og sosial uro.
Paris
Fritidsbåtnæringen i Frankrike omsetter for ca 50 milliarder kroner og teller 41.500 medarbeidere fordelt på 5400 bedrifter, når leverandørene regnes med, ifølge det franske båtbransjeforbundet. I alt ble det bygget nær 14.000 fritidsbåter i Frankrike i fjor til en verdi av ca 10 milliarder kroner. 75 prosent av båtene blir eksportert.
– Markedet i USA og Europa er bra og vi regner med en vekst på tre-fire prosent i året som kommer, sa sjefen for det franske båtbransjeforbundet, Yves Lyon-Caen, på pressekonferanse på Salon Nautic.
Særlig innen seilbåter og katamaraner er Frankrike ledende i verden, men også på motorbåtmarkedet er franskmennene på offensiven. Group Beneteau leder an i fransk båtbransje med sterk produktutvikling og offensiv satsing på eksport.
Levetid
Samtidig understreket Lyon-Caen både usikkerheten i markedet, og de store utfordringene bransjen nå møter i en disruptiv økonomi. Usikkerheten knytter seg til handelskrigen mellom Kina og USA, Brexit, Italias gjeldsproblemer og et svakt fransk hjemmemarked.
Lyon-Caen spår også store omstillinger for bransjen i årene som kommer drevet fram av overgangen til fornybare energiformer, gjenbrukbare materialer, digitalisering og endring i forbruksmønstre, der folk blir mindre opptatt av å eie ting.
– Båter har lang levetid. Vi må tenke tiår framover når vi utvikler nye modeller og produkter. Det er viktig at vi lykkes med å omstille oss, slik at vi kan skape arbeidsplasser også i framtiden, sa Lyon-Caen.
Utenfor utstillingshallene demonstrerte folk mot økte drivstoffavgifter, og det var harde sammenstøt mellom politi og demonstranter i Paris sentrum i helgen. Frankrike sliter med strukturelle omstillinger, og mange opplever at de må jobbe mer for mindre lønn enn før. Ikke alle omfavner den nye økonomien med sine hurtige endringer og mange omstillinger.