Beneteau vil benytte seil som transport
Neoline skal bygge to frakteskip på 136-meter. Planen er å opprette en rute mellom Frankrike og USA hvor båter fra Beneteau vil være en del av lasten.
Skipene er roll-on, roll-of skip med en port på 12,6 meter som gjør at også katamaraner kan få plass på ett av de to dekkene for varer. Hoveddekket vil ha 2236 kvm flate, mens underdekket har 1200 kvm. Skipene vil også kunne frakte 500 biler. Renault står også på Neolines kundeliste. De to første skipene vil være førstegenerasjons seilskip. Om prosjektet blir vellykket, er det planer om større skip etter samme modell i 2030.
Vindkraft
Neoline hevder at forbruk og utslipp vil bli redusert med 80–90 prosent, samtidig som de vil yte en konkurransedyktig tjeneste. På Noelines nettside kommer det fram at skipsindustrien står foran enorme utfordringer med høyere kostnader, som må løses. Skipene trenger kostbare renseanlegg, og de må redusere farten for å innfri strenge krav. De hevder derfor at bruk av vindkraft vil være en god løsning.
Skipet får to rigger som kan vippes ned for å komme under broer. Hver rigg har to master, som gir til sammen fire storseil. I tillegg vil hver rigg ha et forseil. Seilarealet blir til sammen 4200 kvm. Under skroget er det to stikkjøler som skal hindre avdrift.
Farten under transport er oppgitt til 11 knop. Skipet får også hybrid fremdrift med elektrisk og fossilt drivstoff med lavt innhold av svovel. For elmotor skal skipet gjøre 10 knop, mens det med fossil motor skal ha en toppfart på 14 knop. 14 er også antallet på mannskapet om bord.
Den kjente seileren Michel Desjoyeaux med selskapet Mer Forte, er en av bidragsyterne på teknologisiden.
Riktig signaler
80 prosent av alle båtene Beneteau eksporterer går til USA, og de står for 30 prosent av selskapets inntekter.
– Som verdenes ledende produsent av seilbåter er bruk av seil for transport et naturlig valg for oss, uttaler Magdeleine Allaume i en pressemelding.
Renault, Europas ledende produsent av elbiler, har ambisjoner om å kutte ned 25 prosent av sine CO2-utslipp fra 2020 til 2022, hvor seks prosent av dette skal være på forsyningssiden.
Rundt Azorene
Neoline vil benytte de tradisjonelle seilingsrutene over Atlanterhavet, og få glede av de naturlige værsystemene. Utgangspunktet er St. Nazaire på Frankrikes vestkyst, derfra en dag sydover til Bilbao i Spania som er utgangspunkter for kryssingen. Det er beregnet 13–14 døgn over til Charleston i USA. Derfra går ruta nordover, to døgn til Baltimore, så 3–4 døgn til New Foundland, før Atlanterhavet krysses fra vest til øst på 7–8 døgn.